– Dessverre ser det ut til at utviklingen av sentrum nesten står i ro, sier han.

Mye positivt

Innbyggerne og politikerne ventet i årevis på at sentrumsplanen skulle foreligge. Den kom til politisk behandling i 2016 og ble vedtatt i desember samme år.

– Planen er åpenbart positiv for byen, men halvannet år etter at vedtaket er det vanskelig å se at noe skjer, sier han.

Mustaparta peker på en rekke momenter som så langt ikke er oppfylt.

* Kollektivsatsingen halter fordi fylkesrådet forlenget kontrakten med Boreal. Nåværende kontrakt tillater ikke at vi får den store satsingen på kollektivtrafikk som vi ble lovet i Harstadpakken.

*Busspassasjerer må fortsatt vente ute i kuling og storm fordi kollektivknutepunktet for distriktsbussene ikke er på plass. Venterommet i Havnebygget er bra, men ligger for langt unna busstorget.

*Bobilturister har ikke fått de oppstillingsplassene som ble lovet på Ottar Hålaugs plass.

*Opprusting av torget står i stampe, og med en byggetid på et år er jeg bekymret for de næringsdrivende på og rundtd torget, sier han.

*Politisk ledelse og posisjonen har brukt flere år og mye ressurser på Gammelbryggas skjebne. Området utgjør bare 100 meter av byens sjøfront. Byens sjøfront går fra universitetet og helt ned til gamle Kaarbøverkstedet. Den omfatter Harstads kommunale havneområde. Dette er «Byens signatur», sier han.

– Så langt har jeg ikke fått klare svar på hva Harstad havn skal bruke det utfylte området til, sier Mustaparta.

Lederansvar

Han savner en byplanlegger med et klart lederansvar som kan holde i trådene og se helheten i utviklingen av sentrum. Nå har han inntrykk av at byen utvikles stykkevis og delt.

I tillegg mener Mustaparta det er en lang rekke prosjekter på gang som må utvikles innenfor en helhet, og med god styring og ledelse:

*UiT Campus Harsstad – studentboliger og nye lokaliteter på UiTs nabotomt.

*Tre ulike initiativ til parkeringshus

*Havna og gjestehavn for båt og bobiler

*Distriktsbussterminal/taxiholdeplass ved havnebygget

*Cruisesatsingen til Harstad Havn er i positiv utvikling, og krever forlengelse av kaianlegget sør for Larsneset.

*Nordics planer for utvikling av Larsneset

*HSIs spenstige planer for utvikling av sentrum sør

*Rehabilitering av Generalhagen

*Kunststien – «Stien langs sjøen».

Helhetlig blikk

– Sjøfronten er byens signatur. Når du endelig skal signere, er det best bare å bruke ei hånd, men vi må ha noen til å holde i pennen, sier Mustaparta.

Han forventet ikke at det skulle skje mirakler etter at sentrumsplanen ble vedtatt. Men at sentrumsplanen skal være styrende og gjennomføres planmessig, er en klar forventning fra Høyre.

– Jeg er utålmodig og stiller spørsmål om vi tar sentrumsplanen på alvor. Det er denne planen vi skal jobbe etter, og jeg er spørrende til om noen har det helhetlige blikket på gjennomføringen av planen, sier Mustaparta. Han utfordrer ordfører til å innkalle til et temamøte der sentrumsplanen og gjennomføringen av denne står på agendaen.

Rives: Gammelbrygga ved Havnepromenaden skal rives. Foto: odd leif andreassen
Havnebygget: I denne bygningen er det venterom for buss- og båtpassasjerer. Det ligger langt unna busstorget. Foto: Frank R. Roksøy