Bakgrunnen er at de fleste sjåfører har bilens lys stilt inn på automatiske kjørelys. Mange bilmodeller har da baklysene avskrudd. Kombinert med det pågående snøvær og kov langs veiene, er det ifølge Utnes oppskriften på ulykker.

– Folk leger ikke merke til at de ikke har lys bak. Jeg kjører 50–60 mil om dagen og ser selv hvor ofte jeg kommer opp i situasjoner som gjør at jeg må stå på bremsene fordi jeg oppdager bilen foran sent. Med snøkov blir det fort en skavl bakpå bilen som kamuflerer den, sier Utnes.

Han tok kontakt med Harstad Tidende for å gi folk et tips før påskeutfarten starter:

– Skru på permanente lys, ikke kjørelys. Selv om baklysene aktiveres i mørket, er det et problem på dagtid at de er slått av. Det er mange hvite og grå biler på veiene nå som blir kamuflert av å kjøre i snøkovet som nå råder, sier Utnes.

Statens vegvesen oppgir på sine nettsider at «Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent. Som fører av bilen må du likevel sørge for å bruke riktig lys etter lysforholdene. Når du kjører inn i en tunnel, skal baklysene for eksempel være tent».

På veivesenets nettside kan du lese flere regler for bruk av lys på bil.