Strykprosenten på den teoretiske prøven er stor i Harstad. Hittil i år er den på 43 prosent, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Lillevolden i Statens vegvesen.

Lillevolden sier videre at vegvesen gjennomfører oppkjøring og teoriprøver for å sikre at alle som skal ut og kjøre på veiene våre har den nødvendige kompetansen og tryggheten som kreves.

– Dette er et viktig element i vårt kontinuerlige arbeid mot null drepte og hardt skadde på norske veier, sier Lillevolden.

Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Lillevolden i Statens vegvesen Foto: Privat

Stryk skaper kø

Hittil i år er det i Harstad registrert 1.018 oppkjøringer alle kjøreklasser, og 82 prosent har bestått førerprøven.

Til personbil klasse-B er det 500 oppkjøringer, og 77 prosent av elevene har bestått førerprøven.

Harstad ligger over landsgjennomsnittet på MC-lappen, med 84 prosent beståtte førerprøver.

– Vi er fornøyd med gjennomføringen av MC-opplæringen i Harstad. Med så mange beståtte førerprøver gjennom flere år, sier Lillevolden.

Lillevolden sier videre at det er bekymringsfullt at bare 57 prosent av elevene i Harstad består teoriprøven på første forsøk.

– Det er under landsgjennomsnittet, sier Lillevolden.

Elevene som stryker på teoriprøven må vente to uker før de kan ta en ny prøve igjen. Om du stryker på oppkjøringen må du vente i minst fire uker før du kan kjøre opp på nytt.

– Noe må gjøres, med stor strykprosent skaper det kø i systemet, sier Lillevolden.

GIR: Dagens regelverk gir automatisk førerrett på biler med automatgir om man kjører opp med en manuelt giret bil. Men kjører man opp på en bil med automatgir mister man rettigheten til å kjøre manuelt girede biler. Foto: Solveig Vikene / NTB SCANPIX

Flere kjører opp med automatgir

Oppkjøring med automatgir har tredoblet seg siden 2020. Da kjørte 14 prosent opp med automatgir, hittil i år har 43 prosent kjørt opp med automatgir i Harstad.

Dersom du kjører opp med automatgir, får du førerkort med en kode som viser at du kun kan kjøre med automatgir.

Skulle du senere ha behov for å kjøre biler med manuelt gir, må du ta en ny oppkjøring med manuelt gir. Du kan lære deg å kjøre med manuelt gir privat, eller ta kjøretimer.

– Dersom du kjører opp med manuelt gir, kan du også kjøre biler med automatgir uten ekstra opplæring, sier Lillevolden.

KJØRER MYE: Petter Lind kjører rundt 20.000 kilometer i sommersesongen for å være sensor. Han hav vært sensor for de fleste som kjørte opp til MC i Harstad. Foto: Morten Hagen

Nye sensorer under utdanning

Mange synes ventetiden for oppkjøring er for lang, da det i en periode har vær mangel på sensorer.

– Selv om vi har kø og stor pågang, kan vi ikke kompromisse på trafikksikkerheten. Det aller viktigste er at elevene som består oppkjøringen fyller de kravene som stilles for å være en trygg sjåfør, sier Lillevolden.

Statens vegvesen har nå ansatt en rekke nye sensorer, og de 30 første starter opp i disse dager.

– Vi har et generasjonsskifte blant sensorene, men vi har flere nye sensorer under utdanning i disse dager som vil være klare til innsats fra årsskiftet, sier Lillevolden.

Lillevold sier, vår og sommer er høysesong for oppkjøring og teoriprøver.

– Det er flere kandidater i alle klasser, og i tillegg har vi kun oppkjøring til motorsykkel i sommerhalvåret, sier Lillevold.