Han er en av flere bymusikanter i Harstad i sommer. Musikantene skal spille tre ulike perioder i løpet av sommeren 2018 i Harstad.
Musikantene må være mellom 16 og 25 år, og bør helst være musikkstudenter med lokal tilhørighet.
Dette sto det i utlysningsteksten til Harstad kommune tidligere i år. Musikanten må være mobil og være forberedt på å bytte spillested etter vær og aktiviteter som foregår i sentrum.
Prøvespilling
– Jeg var på prøvespilling i kommunen før jeg fikk sommerjobb som bymusikant. Vi er ungdommer som har jobben i år, sier Lars Eliseussen-Skalle.
Ved siden av Eliseussen-Skalle er det Ingri Moen, Frode Wærness Ludvigsen, Benjamin Aas Hansen og Nikolai Aas Hansen, som er plukket ut til å være bymusikere i sommer. De to sistnevnte er brødre. I forrige uke var det Ingri Moen som spilte gitar og sang.
Lars Eliseussen-Skalle (20) har etter videregående skole vært inne til førstegangstjenestene i Gardemusikken. Deretter avsluttet han i vår ett år på Tonheim Folkehøgskolen på Hamar.
Mandag hadde han sin første arbeidsdag med bass og gitar på Torvet i Harstad. Da hadde han unnagjort fire uker sommerjobb med blant annet plenklipping rundt Trondenes kirke og kirkegården der.
Musiker
– Jeg startet med å spille i skolekorps. Deretter var jeg og broren min, Øivind, begge hospitanter i Harstad Janitsjar, sier Eliseussen-Skalle, der han står på Torvet i Harstad en mandag formiddag.
Han har hjelpe fra faren, Lasse, for å få på plass utstyret han skal bruke. Faren er en av veteranene i Hærens musikkorps. Med sin trombone.
– Jeg har også spilt trombone i mange år. Og det var en av grunnene til at jeg fikk plass i Gardemusikken for to år tilbake. Jeg kunne også spille gitar og elbass. Og i Garden ble jeg mer og mer brukt til å spille elbass, minnes Lars Eliseussen-Skalle, om tiden i Garden. Der han blant annet fikk spille solo på gitar på Slottsplassen i Oslo.
– Det var et intenst år i Forsvaret med lange dager. Gjerne fra seks om morgenen til langt ut på kvelden. Det ble svært mange lange dager i perioder, sier han.
– Etter året i Forsvaret var det godt å få roe ned ved musikklinja på Tonheim, sier Harstad-gutten, som er glad for at han nå i to uker for betalt for å spille i Harstad sentrum i to uker.
Han og de andre unge bymusikerne skal spille rundt 30 timer i uka på dagtid.
Bassist
– Jeg har sammen med en kompis fra Fredrikstad som gikk på skolen spilt inn et par låter med norske tekster. Så er i startgropa til å utdanne med til å bli musiker, sier Eliseussen-Skalle
Om en drøy måned starter han opp ved Musikkonservatoriet i Tromsø.
– Jeg skal lære meg å spille elbass enda bedre. Jeg er kommet et stykke på vei og kan en del allerede. Det blir en og annen spillejobb på si, sier Lars Eliseussen-Skalle, som starter opp på sitt 4-årige studie i Tromsø tredje uka i august.
– Jeg tror jeg går glipp av Bakgården i Harstad. Det skjer samme helga som det er oppstart på studiet, sier Harstad-gutten, som denne og neste uke vil være å se med elbass og gitar i sentrum av Harstad.
20-åringen har på sikt mål om å bli musikklærer. Da er det greit å være allsidig musikalsk. På konservatoriet i Tromsø er det Andreas Fliflet som er hovedlærer i elbass.
Musiker Fliflet har siden 2004 undervist på deltid ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Før den tid studerte han i USA og fra vinteren 1994 fikk han jobb først som distriktsmusiker, senere landsdelsmusiker, og flyttet fra Bronx til Hammerfest. Det var nærliggende å begynne å arbeide med samisk musikk. Foruten å turnere med Mari Boine og Marion Palmer innledet Fliflet samarbeid med Marit Hætta Øverli. Flere Nord-Amerika-turneer fulgte, og sammen sto de bak Jienats første plate Daja, som kom i 2000. Bergenseren med svenske foreldre har en lang og aktiv karriere som bassist i nord. Nå skal han blant annet lære Harstad-gutten, Lars Eliseussen-Skalle, skolering i elbass.