kso@ht.no 911 51444

Fra 1.august økte billettprisene på hurtigbåtene, og enkeltbilletter mellom Harstad og Tromsø ble betydelig dyrere. Også bussene ble dyrere å bruke. Dette har blant annet sammenheng med økning i drivstoffprisene, samt økte lønns- og pensjonskostnader som selskapene er nødt til å dekke inn.

–I den grad det er mulig å skjerme mot nye prisøkninger, vil jeg prøve det, sier fylkesråd Synnøve Søndergaard (bildet) (Ap) til Harstad Tidende.

Rabattsystemet

Hun vil jobbe for å få til forenklinger i rabattsystemet. Studentene skjermes allerede, men på enkeltbilletter for andre reisende vil prisøkninga merkes. Dette er noe vi vil gripe fatt i under budsjettarbeidet til høsten, sier fylkesråden

Hun er bekymret over det høye prisnivået på drivstoff. Både bensin- og dieselprisen er veldig høy for tida. Søndergaard kan fortelle at prisene ligger på omtrent samme nivå i Norge og Sverige, mens Danmark har et betydelig lavere prisnivå.

Fraktutjevning

–Men dieselprisen er så høy at næringslivet i utkantene sliter ekstra hardt. Kan du gjøre noe?

–Vanskelig å svare på direkten. Den høye dieselprisen er intet særnorsk problem. Men vi kan selvsagt se på avgiftsnivået igjen og fraktutjevninga. Men uansett vil dette ikke hjelpe stort for de som er berørt, sier Synnøve Søndergaard.

Hun er ellers glad for at trafikken med Senjafergene og Andøy-ferga har vært rimelig bra i sommer. I Harstad-området jobbes det godt med utbedring av riksveien mellom Samamoa og Ervik. Trafikantene kan allerede nå merke forskjellen.

Synnøve Søndergaard fotografert under folkemøtet om skole vinteren 08. Foto: Gurid Ivarhus Næss, Gurid Ivarhus Næss