Her er Harstadpakkens egne begrunnelser i 12 punkter for at kostnadene har løpt løpsk i forhold til beregningene gjort i 2011.

Sama skulle i utgangspunktet være kryssing i kjørebanen. På grunn av sikkerhetsvurderinger, og den nye skolestrukturen, ble det en betongstruktur med kryssing under denne. Krysset har vært svært ulykkesbelastet, og mange barn og unge ferdes i området. Dette har gjort at krysset er prioritert med den utformingen det nå har fått.

Der det forelå reguleringsplaner, har ikke disse fanget opp behov som senere ble avdekket i detaljplanleggingen. Et slikt eksempel er at barnehagen på Seljestad måtte innløses. Opprinnelig var det meningen at tunnelen kunne bygges uten å løse inn barnehagen. Pris for innløsning ble på 16,5 millioner.

I årene fra 2011 har det kommet håndbøker og forskrifter med endringer og krav til hvordan det skal bygges. Et eksempel på det er krav til større rundkjøringer og lengre underganger.

Dermed har rundkjøringene vokst etter nye kapasitetsberegninger.

Etter den første planperioden er det også kommet nye og mer omfattende krav til universell utforming. Dette har påvirket nesten alle elementene i prosjektet.

I de opprinnelige planene var det antydet at rundt 80 til 100 busstopp skulle rustes opp. Med de nye kravene vil ikke budsjettrammen rekke til så mange. Den nye bybussløsningen har totalt 250 stopp. Det er ikke alle som trenger fornying, men det er ønskelig å oppgradere flere enn det er midler til.

”Kraftig underestimert”, er ordene som brukes om at Harstadpakken bommet kraftig på hva det ville koste å erverve grunn. Ett eksempel her er Hagebyveien som sprakk med over 200 prosent.

– I tillegg til grunnerverv, var ikke den midlertidige trafikkavviklingen tilstrekkelig hensyntatt i den tidligere planleggingen. I flere av delprosjektene må det bygges kortere strekningen av gangen, ha manuell dirigering, skifte veibane og arbeidsområde frem og tilbake for å få trafikken til å gå samtidig som det bygges. Dette reduserer effektiviteten og fører til økte kostnader, skriver prosjektledelsen.

Det kommer også fram at i noen tilfeller er det valgt løsninger som er dyrere, for eksempel bredere gang- og sykkelveier, for å redusere fremtidige kostnader til vedlikehold.

Stor byggeaktivitet har også ført til økte priser i entreprenørmarkedet

Turid Ingebrigtsen