Fem taubåter med til sammen 150.000 hestekrefter sleper plattformen de 500 nautiske milene fra Stord til feltet i Norskehavet. Her ser du en animert versjon av ferden.

Du kan følge turen på Marine Traffic. Det går i kun to knops fart, og hele turen nordover tar 12 dager.

Aasta-plattformen er hele 320 meter høy og veier over 70.000 tonn og er et teknologisk mesterverk.

Plattformen skal ved ankomst feltet kobles opp mot havbunnsanlegget, som alt ligger klart på bunnen, mer enn 1300 meter under havflaten.

Flere fakta:

  • Plattformen er 70 000 tonn tung og 320 meter høy. I tillegg kommer de 19 meter lange rørene (pull inn tubes) nederst som vi skal trekke inn stigerør gjennom når plattformen kommer til feltet.

  • Det er 500 nautiske mil fra Digernessundet til Aasta Hansteen-feltet, og med en snittfart på om lag 2 knop er det forventa at slepet vil ta om lag 12 døgn.

  • Fem taubåter fra tre ulike selskap skal frakte damen trygt hjem til nord, Subsea 7 er ansvarlig for slepet.

  • Taubåter fra ytterligere to selskap skal bidra til  gjøre plattformen klar for utslep samt oppankring på feltet.

  • De fem selskapene er: Solstad/Farstad, Buksér og Berging, Olympic Subsea, DOF og Siem Offshore.

  • Hovedsleper er Skandi Vega, de andre fartøyene er Normand Ranger, Siem Opal, Normand Prosper og Skandi Iceman.

  • Før vi starter slepet vil vi pumpe ut vann fra skroget slik at plattformen står 21 meter høyere i sjøen enn den gjør nå.

  • Innaskjærs vi det være tre taubåter foran og to bak.

  • Her stikker plattformen så dypt som 182 meter og vi har bare 14 meters klaring på det grunneste, så ja – ruta er selvsagt undersøkt nøye på forhånd.

  • Over vannflata rager plattformen 157 meter høyt når vi går langs land.

  • Det store spenningspunktet er ved Langenuen. Her skal Aasta Hansteen under høyspentkabelen med bare 20 meters klaring fra toppen av fakkelen.

Les også: Harstadfirma får oppdrag på Aasta Hansteen

  • Plattformen tar en liten piruett, snur fakkelen inn mot land så den kommer under kabelen der den er på det høyeste.

  • Da er plattformen også bare 250 meter fra land.

  • Etterpå skal den smyge seg mellom oppankrede fiskeoppdrettsanlegg, som på det nærmeste er bare 400 meter fra plattformen,

  • I Bjørnefjorden har vi såkalt «trygg havn» der vi eventuelt kan ligge og vente dersom været ikke skulle være på vår side.

  • Vel ute av Bjørnefjorden går plattformen ut i åpent hav og vil da ta inn mer vann i skroget så plattformen går dypere, 196 meter.

  • Da er det 143 meter plattform over vannflata.

  • Samtidig bytter vi litt om på taubåtene: Herfra er det fire båter foran og en bak.

  • Nå er det åpent hav og «beine veien», delvis langs Norskerenna opp til Aasta Hansteen-feltet.

  • Når plattformen kommer til feltet blir den koblet opp til forankringssystemene av Skandi Skansen og Olympic Zeus.

  • I en ring rundt plattformen har vi allerede installert 17 enorme sugeankre i havbunnen. I hvert av disse er det festet 2 500 meter lange ankerliner i fibertau med kjetting i hver ende. Totalt 42 500 meter med forankringsline skal holde Aasta Hansteen-plattformen på plass.

  • Da begynner innspurten: Koble opp plattformen til rørledninger og havbunnsutstyr som alt er installert på havbunnen.

  • Samtidig holder Transocean Spitsbergen på å bore produksjonsbrønnene på feltet.

Les også: Dette er gassfeltet Aasta Hansteen

Planen er å starte gassproduksjonen fra Aasta Hansteen-feltet mot slutten av året.