På Evenes har man testet ut systemet som kalles Required Navigation Performance – Autorization Required (RNP AR) i ett år nå.

Luftfartstilsynet har nå godkjent systemet som også brukes ved innflyging på Karmøy og på Gardermoen. Systemet er basert på instrumenter i flyene, og kan kun tas i bruk av nye flytyper. Nye fly hos SAS og Norwegian er foreløpig de som kan bruke dette i dag.

– Du kan få innsparing av flytid på for eksempel ti minutter fra Gardermoen hvis man skal fly inn og det er lavt skydekke over Ofotfjorden, og må fly inn fra Harstad. Systemet gjør det mulig å lande i dårligere vær fra sør, hvis det er lavt skydekke og dårlig sikt, forklarer Cato Støle, assisterende sjefflygeleder Avinor flysikring.

Tidligere var alle flysystemer basert på rettlinjet innflyging. Med RNP AR kan man nå legge innflygingen akkurat slik man vil, for eksempel utenfor tettbebygde strøk eller man kan styre unna fjellområder.

– Erfaring har vist at det er et bra system, som brukes i store deler av verden, mens vi er en av de første som tar det i bruk i Norge, sier Støle.