Rådmann Hugo Thode Hansens uttalelse i siste kommunestyre, har bidratt til tvil om hva som skjer i havna. Han svarte blant annet følgende på spørsmål fra Høyres gruppeleder Håkon Vahl om hvilke planer man har rundt utfyllingen;

«Mange vil tolke sentrumsplanen som om havna er et område man ikke ønsker parkering på. Så må vi også huske at Harstad havn er et kommunalt selskap som får en del inntekter fra parkering».

– Intensjoner forsvinner

– Jeg har lenge trodd at dette området skulle bli et kollektivknutepunkt. Nå er jeg ikke like sikker lenger, sier Håkon Vahl.

– Alle intensjoner om byens utvikling forsvinner dersom det ender opp med en overflateparkering for biler der. Høyre ønsker et båtliv, og ikke et billiv i dette området. Tilrettelegging for større båter og cruiseskip har lenge vært et ønske, og var også noe det forrige havnestyret lanserte i sine planer.

– Nå virker det som om havna er mer opptatt av å skape parkeringsinntekter fremfor å drive havneutvikling, sier Vahl som legger til at han har etterspurt en oppdatering om Harstad Havns planer to ganger i formannskapet, og forventer at dette skjer i neste formannskapsmøte

– Ikke stein- eller asfaltjungel

– Nå får vi se og mene noe om dette når reguleringsplanen for dette området foreligger, sier Aps gruppeleder Kari- Anne Opsal.

– Nå pågår det en strategi for å fjerne overflateparkering i sentrum gjennom blant annet å se på mulige alternative p-plasser både i fjell og parkeringshus.

– Så vidt meg bekjent skal det aktuelle området tilrettelegges som kollektivknutepunkt, og ikke ende opp som en stein- eller asfaltjungel, noe jeg tror det er bred politisk enighet om, sier Opsal.

Sentralt og viktig

Også Senterpartiets gruppeleder Noralf Leitring er skeptisk til bilparkering i sentrum.

– Det er både sentralt og viktig å opprettholde et levende sentrum. Folk må kunne komme seg til byen med bil. Derfor er vi godt i gang med å se på alternative parkeringsmuligheter i sentrum.

– Da er det viktig at vi ikke bygger ned muligheten for tilrettelegging av et kollektivknutepunkt i det utfylte området, sier Leitring.

Ifølge Håkon Vahl ville en utbygging med tilrettelegging før større båter skape langt mer liv i havna enn en parkeringsplass. Foto: Privat
Parkering blir ifølge Kari-Anne Opsal ikke prioritert foran et kollektivknutepunkt på det utfylte arealet i havna. Foto: Arkivfoto: Andreas Isachsen