Statens vegvesen har utarbeidet forslag til reguleringsplan for ny E10 mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn (104 km), ny riksvei 83 mellom Tjeldsund bru og Harstad (20 km), og ny riksvei 85 mellom Gullesfjordbotn og Sortland (35 km).

Ute de neste 12 årene

Prosjektet berører syv kommuner i Nordland og Troms fylker og er et av de største veiprosjektene regionen og landsdelen har sett. Men bare veien mellom kommunegrensea Kvæfjord/Sortland og Tjeldsundbrua ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) for tiden 2017 – 2029.

NTP oppdateres hvert fjerde år, men de store linjene legges i hovedrevisjonen.

Ingen dragkamp

–Vi står sammen om at hele prosjektet er viktig som en helhet, sier ordførerne i Sortland og Harstad. De har registrert at enkelte antyder en dragkamp om hvilken av de tre «armene» (se bildet over) som skal bygges først, og slik sett prioriteres, men det avviser Bremnes og Bjørkmo.

Står sammen

–Vi er syv kommuner og to fylker som nå samarbeider om denne pakken, og det er viktig nå at ingen kommer og slår kiler i prosjektet, slik at det blir utsatt. Dette er et viktig prosjekt for hele regionen, og alle vil tjene på det, sier de to.

Bremnes håper alle syv kommunestyrene vil respektere traseen som er valgt, og at man ikke bruker mer tid enn nødvendig, slik at man kommer i gang.

Sette krav

Med bråket rundt Harstadpakken friskt i minne, påpeker Bremnes at man må sørge or å ha en vanvittig kontroll over prosjektet og utregningene. Prosjektet skal nemlig delfinansieres gjennom bompenger, og ordførerne vil spille overraskelser, slik man har sett i Harstad.

Hålogalandsveien: Den røde streken viser strekningen som er prioritert. De tre armene Langvassbukt – Sortland, Tjeldsundbrua–Harstad og Tjeldsundbrua- Snubba er ikke prioritert. Foto: andreas Isachsen