Ifølge rådmannen er det ikke satt av én eneste krone i økonomiplanen til utbygging av havna. Kostnadene må finansieres over havnas eget budsjett. Det betyr at havna er avhengig av at næringsaktører er interessert i å leie kontorlokaler på kaikanten.

Styreleder for Harstad havn, Helge Eriksen, sier flere næringsaktører er interessert i å etablere seg i havneområdet.

– Næringslivet er ute etter nye, moderne bygg. Jeg ser ikke mørkt på å få leid ut. Vi snakker her om arealer som utgjør selve indrefileten i Harstad sentrum, sier Eriksen.

Det vedtatte forslaget for havna innebærer en utfylling på rundt 14 mål. Det tilsvarer et areal på størrelse med Tellefsen-kvartalet, Gågata og busstorget til sammen.

Flertallet i kommunestyret forutsetter at politikerne får seg forelagt en detaljert reguleringsplan for det utfylte området. Dette skal inneholde en moderne havneløsning, skjermet fritidsbåthavn, trafikkløsning og en passasjerterminal som oppfyller fylkeskommunens ønsker. Reguleringsplanen skal også vise hvor mye som skal øremerkes grøntarealer, parkering og bolig,forretning og næring. I tillegg skal Stien langs sjøen tegnes inn.

I kommunestyret var det flere politikere som fryktet at store deler av det utfylte havnearealet ville bli liggende øde i årevis, og kun bli brukt til parkering.

– Vi er mange som ønsker en annen løsning, ikke minst for å ha kontroll med økonomien i prosjektet. Vi frykter det blir et pengesluk, og at arealet blir liggende ubebygd, sa Aps Kjetil Bjørkelund i onsdagens møte.

Helge Eriksen utelukker ikke at deler av arealet kan bli stående ubrukt noen år.

– Vi må ha tro på vekst og utvikling i Harstad, sier Helge Eriksen.