Salgssummen er på 62 millioner. Og dette gir Hurtigruten Group en salgsgevinst på 20 millioner kroner.

- Vi har hatt for mange skip og i forbindelse med sammenslåingen så ble det bestemt at vi skulle selge 1-2 skip, administrerende direktør Henrik Andenæs Hurtigruten Group.til ht.no i formiddag.

Det er inngått salgsavtale (MOA) for salg av MS Narvik til Unge Sjømenns Kristne Forening, eierselskapet bak skoleskipet MS Gann til en brutto salgssum på MNOK 62. Samtidig er det mottatt og akseptert bindende salgstilbud på MS Jupiter.

Til Stavanger

- MS Narvik vil nå bli brukt som skoleskip og basen vil bli i Stavanger. Vi synes det er bra for næringen at sjøfolk får opplæring på MS Narvik. Den har hatt en lang og tro tjeneste langs norskekysten, sier Andenæs.

Selskapet har tidligere tilkjennegitt et behov etter fusjonen for å tilpasse flåtestrukturen, som etter levering av det nye skipet MS Fram ville ha bestått av 15 hurtigruteskip.

Skipet er planlagt levert til de nye eierne ultimo februar. Det er fortsatt aktuelt å selge et av de nyere ordinære hurtigruteskipene.

- Vi vet i øyeblikket når og hvilket annet skip som kan bli solgt. Vi skal ha 11 skip i ordinær hurtigrutedrift. Samt to andre skip til andre formål, sier Henrik Andenæs til ht.no.

MS Narvik ble overlevert i 1982. I den samme serien finner vi MS Vesterålen og MS Midtnatsol II (nå Lyngen).

- MS Vesterålen ble bygd ved Kaarbøverftet, forteller Per Pettersen fra Harstad til ht.no tirsdag.

Båten er fortsatt i rute for Hurtigruten Group.

MS Jupiter selges

For skipet MS Jupiter er det mottatt og akseptert bindende salgstilbud fra asiatiske interesser for en pris på MUSD 7,3. Det vil bli inngått salgsavtale (MOA) de nærmeste dagene. Planlagt overlevering etter dokking vil være medio februar. MS Jupiter ble overtatt av selskapet MS Jupiter DA i forbindelse med avviklingen av Fjord Line-engasjementet til TFDS ASA.

Hurtigruten Group ASA har en eierandel på 72,65 %, mens Fjord 1 eier de resterende 27,35 %. Skipet har vært utleiet som hotellskip på Melkøya fra 15. februar 2006 og har kontrakt ut 31. januar 2007. I forbindelse med salget vil det måtte foretas en regnskapsmessig nedskrivning i 2006 i størrelsesorden MNOK 17. Totalt sett har likevel ikke kjøpet av MS Jupiter medført økonomisk belastning for selskapet, da netto leieinntekter fra Statoil overstiger nedskrivningen og det tapet selskapet hadde på skipet i 2005. Med salget av MS Jupiter vil ethvert engasjement knyttet til tidligere Fjord Line være avviklet.

Foto: Tore Skadal