– Vi erkjenner at dette ikke er en fullgod løsning, men det er ikke økonomi i å drifte et helårs turistkontor som holder åpent til utpå kvelden og i helgene, sier daglig leder Jan-Erik Kristoffersen, og legger til at dette er en midlertidig løsning.

Visit Harstad står det skiltet på en bukk foran lokalet. En pil viser at informasjon befinner seg i andre etasje i bygget. Kontoret er åpent fra klokken 08 til 15.30 på hverdagene.

– Det er to år siden vi stengte turistkontoret i den formen vi hadde den gangen. Ingen ville betale kostnadene ved å ha helårsdrift etter den gamle modellen. Nå var det heller ikke mange turistene som oppsøkte oss på kontoret. I 2016 registrerte vi 6500 besøkende. Tromsø hadde derimot 180.000 besøkende for noen år siden.

Visit Harstad og de øvrige destinasjonene i Troms har fått tildelt midler fra fylkeskommunen for sammen å lage et forslag til fremtidens modell for turistinformasjon.

Kristoffersen mener turistkontoret også i dag får ut nødvendig informasjon til turistene.

– Vi har aldri delt ut så mange brosjyrer på Evenes flyplass om Harstad som vi har gjort denne sommeren. I tillegg har vi informasjon ute på de ulike attraksjonene, som for eksempel Trondenes Historiske Senter. Vi har også et godt samarbeid med hotellene, som gir brosjyrer og informasjon i resepsjonen.

– Alta, Tromsø, Mo i Rana, Bodø og Narvik har alle åpne turistkontorer. Hvorfor er det ikke mulig å få dette til i Harstad?

– Vi skulle gjerne hatt et informasjonssenter, men jeg tror ikke dette er fremtidens måte å informere på. Turistene vil ha informasjon inn på mobiltelefonen, gjerne før de kommer til det stedet de skal besøke. Når det gjelder Tromsø og Bodø så disponerer de en helt annen økonomi enn det vi har. Der er det flere som dekker regningen, sier Kristoffersen.

Han er opptatt av at byene må lære av hverandre.

– Vi følger blant annet nøye med i måten Tromsø har løst turistinformasjonen på etter at de flyttet inn i den nye havneterminalen på Prostneset.