E10-planleggingen er i gang. Hålogalandsveien kan bli et av de største samferdelsprosjektene i landsdelen.

Strekningen er Sortland-Harstad-Evenes. I dette ligger blant annet omlegging i ny trase Kanstadbotn-Fiskfjord - mot Harstad, med ca. 6 km tunnel. Avstanden fra Lofoten og Vesterålen til Harstad, Evenes flyplass og Narvik reduseres med ca. 19 km. Utbyggingens første del kan starte allerede i 2018.

Rådmannen i Harstad anbefaler at kommunestyret slutter seg til at det også jobbes med mulig delfinansiering med bompenger, dog hvor hoveddelen av prosjektet finansieres med statlige midler. Saken behandles i formannskapet tirsdag.

I alternativ 1 er det foreslått fem bomstasjoner (se kart).

- I dette forslaget vil det være bompenger på 170 kroner på strekningen. Takstene er vurdert opp mot innsparing og omkjøringsmuligheter. For bilister i takstgruppe 1 med bombrikke vil det komme en rabatt på 20 %. Dette gir en årlig inntekt på ca 82 mill. kr hvorav det er ca 10 % administrative kostnader. Det vil si at det i løpet av 20 år er et finansieringsbidrag 1,5 mrd. i 2017-kr. Dette utgjør i snitt ca 18 % av den samla finansieringsandelen, skriver rådmannen.

- Dette alternativet vurderes å være en akseptabel måte å kreve inn bompengene på hvor man ivaretar prinsippet om nytte for de enkelte trafikantene herunder størrelsen på takstene. Alternativet kan anbefales, mener rådmannen.

I alternativ 2 er det også foreslått fem bomstasjoner. Det vil i dette forslaget være bompenger på kr 140 kroner for hele strekningen. Her tenkes bomstasjonene plassert på Våtvoll, Kanstad, Fiskfjord og Fauskevåg.