Humorfestivalen mottar støtte fra Samfunnsløftet: – Vi er veldig gira på å utvikle festivalen

Harstad Standupfestival har inngått en to år lang avtale med SpareBank 1 Nord-Norge. Nå skal de utvikle prosjektet sammen.

SAMARBEID: Sigrid Ina Simonsen og Petter Ytterstad er to av de som står bak humorfestivalen som nå har fått støtte fra Samfunnsløftet. Mona Slåtto Olsen og Therese Eide i SpareBank 1 har god tro på prosjektet.   Foto: Kristin A. Kildal

nyheter

Byens nye humorfestival kan arrangeres for første gang i september. Nå mottar Harstad Standupfestival støtte gjennom samfunnsløftet fra SpareBank 1 Nord-Norge, som gjør at de kan utvikle festivalen og gjøre Harstad til Norges humor-by.


Ny festival til Harstad: – Når vi får klarsignal, kjører vi på

Harstads nye humorfestival kan arrangeres for første gang i september. Fredag ble det klart at de har knyttet til seg fem sponsorer, inkludert hovedsponsor Harstad Tidende.


– Vi er kjempeglade og stolte for at vi har fått med oss SpareBank 1 Nord-Norge som samfunnspartner i vår nye storsatsning, sier styreleder for festivalen Sigrid Ina Simonsen.

Stor tro på prosjektet

Arrangørene bak festivalen søkte om prosjektstøtte og støtte til utstyr, og nylig signerte de en avtale på to år med SpareBank 1. Samfunnsløftet er bankens utbytte som deles ut til lokale prosjekter.

– Vi leter hele tiden etter gode prosjekter som kan være med på å bygge byen vår. Vi vet at vi trenger møteplasser og aktivitet som trekker folk til byen og gjør den mer attraktiv, sier banksjef Mona Slåtto Olsen.

Hun har vært positiv til prosjektet fra første stund, noe arrangørene bak setter stor pris på.

– Vi opplevde å bli veldig godt mottatt hos SpareBank 1, og vi har hatt gode samtaler hele veien. Det å kunne utveksle ideer og drodle litt sammen var en veldig fin måte å møte oss på, sier Simonsen.

Sigrid Ina Simonsen, Petter Ytterstad, Flire AS, Humorfestivalen  Foto: Gisken Amanda Eriksen

Slåtto Olsen røper at hun umiddelbart stilte seg positiv til prosjektet, da hun ønsker å bidra til å utvikle standup-miljøet i Harstad. Hun mener det er smart å bygge videre på noe vi allerede er gode på, og at Harstad har potensiale til å få et standup-miljø i verdensklasse.

– Som samfunnspartner er vi engasjert og ønsker å være med på å utvikle festivalen. Derfor har vi et langsiktig perspektiv på prosjektet, og har et ønske om at dette også skal være noe som kan omfavne barn og unge etter hvert. Det er absolutt mange ting man kan gjøre for å bygge en festival for hele lokalsamfunnet, sier Slåtto Olsen.

Langsiktige mål

Petter Ytterstad er en av skaperne bak prosjektet, og har store visjoner for festivalen.

– Vi er veldig gira på å utvikle dette til noe skikkelig bra. I vår søknad til Samfunnsløftet gjorde vi det tydelig at vi blant annet er opptatt av bærekraft og bruk av lokale krefter. Vi ønsker å inngå lokale samarbeid, i tillegg til å ha et tilbud for barn og unge. Det viktigste med hele prosjektet er at vi ønsker å bringe humoren videre, sier Ytterstad.

Simonsen legger til at den toårige avtalen inneholder to hovedmålsettinger. Den ene handler om at det skal skapes en arena for lokale komikere, både nye og etablerte, og å sette standup i en kontekst. Arrangørene ønsker å bygge en arena som ivaretar den nord-norske tradisjonen med humor og historier. Den andre hovedmålsettingen vil omhandle nye talenter og talentutvikling.


– Vi ønsker å vise hva vi får til her i Harstad

Da koronaen traff kulturlivet, rammet det også produksjonen bak artistene. Nå produserer Bitz & Blitz med samarbeidspartnere en konsertopplevelse med fokus på produksjonen.


– Vi har lyst til å være en både en bransjearena og en arena for å bygge nye talenter, sier Simonsen.

Nå ser begge partene av avtalen frem til å utvikle prosjektet som skal gjøre Harstad til en standup-by sammen.

– Som sagt er vi utrolig stolte over å ha SpareBank1 med på laget, og vi er veldig glade for at vi har de med oss i videreutviklinga av festivalen. SpareBank1 Nord-Norge er en viktig ressurs for byen og landsdelen vår, avslutter Simonsen.