Som en bit av siste del av prosjektet legges fra neste uke veimønsteret om enda en gang.

Hagebyveien blir fra mandag enveiskjørt, fra Sama mot nord. Skal du tilbake må du følge Trondenesveien helt til kiosken på Sama. Lysreguleringen opphører. Onsdag starter asfalteringen av den nordligste delen av veiprosjektet.

Byggeleder Ole Sollid i Statens vegvesen sier de begynner å se slutten på halvannet år med arbeid på Hagebyveien.

– Vi kan ikke gi noen endelig sluttdato, men målet er å bli ferdig i løpet av høsten. Er vi heldig, kommer snøen sent. Da kan vi klare å bli ferdig i år. Kommer derimot snøen tidlig, må vi vente til våren for å få asfaltert det som står igjen. Men så snart noe står ferdig, blir det øyeblikkelig tatt i bruk, sier han.

Byens første dråpefortau

Å sikre de myke trafikantene har vært et av de viktigste målene med prosjektet. Hele strekningen får nytt fortau, nye led-gatelys, nye busslommer og ved barnehagen/skolen blir det anlagt dråpefortau, det første i Harstad.

Dråpefortau betyr at veien innsnevres til ett felt. Bilistene må ha tålmodighet og vente på at motgående bil passerer.

Når bussen slipper av passasjerene, vil den bli stående midt i dråpefeltet, som er på 20 meter. Ingen kjøretøy kan da passere.

– Dette er gjort for å senke hastigheten på trafikken i det området flest barn og unge vil krysse veien, sier han.

Det er lagt nye grøfter, nytt overvannsledningsnett langs hele strekningen, noe som gjør at vann som tidligere sto i veien og kunne lage tele, nå ledes vekk i lukka anlegg.

Byttet vann og avløp

Sollid sier det har vært et krevende prosjekt, fullt av overraskelser.

– Likevel har vi klart å holde en god fremdrift. Utfordringene har ofte resultert i økte kostnader.

– Men samfunnsøkonomisk er det lønnsomt.

Blant annet oppdaget de at vann og avløpsrør, som kommunen ikke trodde var nødvendig å bytte, var i så dårlig stand at de ikke kunne ligge.

– Alt av kommunale vann og avløp betales i sin helhet av Harstad kommune, og belastes ikke Harstadpakken, sier Sollid.

Statens vegvesen og entreprenøren, tidligere Lemminkainen, som nå heter YIT Norge, har tett dialog for å sikre fremdriften.

– Det er bestemt at entreprenøren skal sette på mer utstyr og de jobber knallhardt for å nå de forskjellige delfristene.

Sollid lover at hele området vil bli utrolig flott når de er ferdig.

– Jeg er imponert over tålmodigheten til bilistene og ikke minst naboene. Det har vært mye støy, støv og køkjøring. Noen har nok følt ubehag, men likevel har de vært meget tålmodige og de aller fleste har tatt det pent.

– Det er ikke alle som ser for seg hvor pen veien, fortauet og gårdsplassen deres blir. Vi skal plante, så nytt gress, anlegge flotte steinmurer.

– Dette blir veldig bra, sier han.

Fra mandag kan du kun kjøre fra Sama mot nord på Hagebyveien. Skal du mot sør må du kjøre Trondenesveien.