Næringsforeningen og sentrumsforeningen ser ut til å få full gjennomslag for at sykkeltraseen skal ledes over riksveien ved Kaserna, opp 6. Divisjonsveien og videre ned Hans Egedes gate.

– Jeg er så glad for at veivesenet har tatt til etterretning innspillene fra sentrumsaktørene, sier han.

Klokt valg

Han registrerer at mange syklister allerede i dag kjører over riksveien ved Fretex og sykler videre ned Hans Egedes gate.

– Jeg synes forslaget fra veivesenet er klokt når man vet at sentrumshandelen er under press, ikke bare i Harstad men i hele landet. Tall viser at varehandelen er gått ned, mens netthandelen går opp. Derfor er det viktig at vi beholder de parkeringsplassene vi har nær sentrumsbutikkene, sier Korsgaard.

Kritikkverdig styring

Høyres Einar Mustaparta er glad for at sykkeltraseen fra Kanebogen blir gjennomført. Han er likevel bekymret for om den bygges med nødvendig nøkternhet, og synes harstadværingene får få meter sykkelvei for 200 millioner.

Mustaparta er klar på at Harstad Høyre alltid har vært for Harstadpakken, men mener styringen av milliardpakken har vært under enhver kritikk.

– Sykkeltraseen og kollektivsatsingen var viktige tiltak for å nå miljømålene. Det er en selvfølge at vi oppfyller disse løftene.

Spektakulært

Når han nå ser at det skal bygges fire-fem gangbruer, hvorav én av dem blir karakterisert som spektakulær, blir han litt betenkt med tanke på økonomien.

– Jeg håper sykkeltraseen bygges etter godt-nok-prinsippet. Jeg trodde faktisk ikke det var penger til å bygge spektakulære bruer, sier Mustaparta.

Sykkeltraseen med fortau blir av høy kvalitet fra Kanebogen til Seljestad.

Fornøyd

– Jeg synes det er beklagelig at traseen ikke blir videreført i samme standard til Sama. Jeg ser at prosjektledelsen sier at veien fra Grandkrysset til Sama er for smal til å bygge sykkeltrasé der, noe som betyr at syklister og kjøretøy blandes i veibanen. Veiens bredde må vel ha vært kjent da sykkeltraseen ble planlagt. Det virker som det kan bli litt kronglete å komme ut av sentrum for bilistene. Jeg mener fortsatt vi burde hatt en gjennomgående sykkeltrasé fra Kanebogen til Sama. Den behøver nødvendigvis ikke å ligge kloss inntil riksveien, sier han. Mustaparta er fornøyd med at Storgata beholder parkeringsplassene.

Godt nok

Eivind Stene poengterer at Fremskrittspartiet stemte mot å bruke 900 millioner kroner mer på Harstadpakken.

– Jeg forventer at styringsgruppen har lært etter at rundkjøringen på Sama, også kalt Colosseum, ble mye dyrere enn forventet. Vi har vedtak i kommunestyret på at de gjenstående prosjektene i Harstadpakken skal bygges etter godt-nok-prinsippet. Jeg har for øvrig aldri sett skisser eller tegninger av det som skal bli en «spektakulær bru over Mercurveien». Jeg kunne ha tenkt meg å få informasjon om hva slags sykkeltrasé vi ville ha fått dersom vi hadde bygd for pengene som var igjen i Harstadpakken.

Bilistene betaler

Når prosjektlederen informerer kommunestyret 28. august, forventer Stene å få en grundig og god orientering. Der vil han også ha en redegjøring om det bygges etter «godt-nok-prinsippet».

– Verken Frp eller Høyre har en hånd på rattet når det gjelder pengeforbruket i Harstadpakken. Det er på tide å stikke fingeren i jorda og se hvem som skal betale gildet. Regningen sendes til oss bilister, sier Eivind Stene.

Nøkternhet: Høyres Einar Mustaparta ber om nøkternhet. Foto: Andreas Isachsen Foto: Andreas Isachsen
Bilistene betaler: Frps Eivind Stene minner om hvem som skal betale merfinansieringen. Foto: Odd Leif Andreassen Foto: Odd Leif Andreassen