Bøndene har i lang tid gjort sitt for å komme i dialog med Statens vegvesen om hvem som skal ha ansvaret for at sauegjerdet i fremtiden.

– Vi er flere som har sau gående på beite på oversiden av veien mellom Tjeldsundbrua og Boltåsen, sier Ketil Larsen.

Han har selv sau mellom Lille Skånland og Elvemokrysset. Sammen med Jørn Henriksen og Øystein Rafaelsen, har Larsen sine gårdsbruk i nærheten av Elvemokrysset.

– Jeg har gårdsbruk på Rødberg på Breistrand og har i hovedsak sauer på nedsiden av E10, sier Rafaelsen. Han driver også med kyr.

– Jeg har gårdsbruket mitt i Boltåsveien. Og mine sauer går i området fra Elvemokrysset til Boltåskrysset, på oversiden av E10, sier Jørn Henriksen.

Dårlig vedlikehold

– Det er i området mellom Elevemokrysset og til Boltåskrysset der gjerdene ned mot E10 er dårligst. I sin tid hadde Statens vegvesen en avtale med bøndene om å vedlikeholde gjerdene. Nå ønsker veivesenet seg ut av avtalen, og de har sagt at de ønsker å fjerne gjerdene fra E10, sier Ketil Larsen.

– Vi har i ett år forsøkt å få til en dialog med Statens vegvesen. Men det har vært vanskelig å få gehør for vår bekymring. Vi hadde i fjor besøk av en jurist fra Statens vegvesen i Bodø. Han så på forholdene her langs E10, forteller Larsen.

Under befaringen fikk sauebøndene vist fram de områdene der det var mangel på en fysisk sperring mellom utmark og E10.

– Jeg synes det er merkelig at en har dette på stell langs hovedveien i Østerdalen, men her i nord skal det være vanskelig å få en sikring for at bilister skal slippe å møte på sau langs veibanen på E10, sier Henriksen.

Stor fart

Tirsdag formiddag var de tre sauebøndene på plass på den store rasteplassen i Lille Skånland. Rett ved siden av suser biler og vogntog forbi i over 80 kilometer i timen.

– Vi frykter at det skal komme sau ut i veibanen der det ikke er sikret med sauegjerder. Akkurat her vi står er det rimelig bra sikring. Det gjelder fram til Elvemokrysset. Det er fra området fra det krysset og opp mot Boltåskrysset som skaper størst bekymring for oss, sier Ketil Larsen.

– Jeg er redd for at mine sauer skal forville seg ut i veikanten på E10. Det skjer at vi må hente sauer som har funnet veien gjennom dårlige gjerder i området fra Boltåskrysset og ned mot Elvemo, sier Henriksen.

– Vi liker ikke at sauer går langs E10. Det medfører stor risiko for dyrene, og det er til sjenanse for trafikantene. Vi frykter spesielt at de som kjører motorsykkel skal treffe på sau. Det kan få alvorlige konsekvenser for en motorsyklist som treffer sau, sier Henriksen.

Ønsker sikkerhet

– Vi ønsker sikkerhet for både sauer og trafikanter. Vi liker ikke å bli hengt ut i avisa og på sosiale nettsteder for at dyrene våre ligger i veikanten. Det er derfor vi ønsker en dialog med Statens vegvesen. Vi ønsker at E10 skal være fri for sau, sier Øystein Rafaelsen.

Sauebønder, småbrukerlag og grunneiere bruker mye tid på å sikre sauene i området.

– Det er laget flere innhegninger som gjør at sauer går i områder som er helt innegjerdet. Men det er fortsatt en jobb å gjøre på strekningen fra Elvemokrysset til Boltåskrysset, sier Ketil Larsen.

Det er i perioden fra starten av oktober til starten av september at sauer sendenes ut på beite i utmarka. Deretter er det sauesanking. Og det kan hende at de siste sauen blir funnet i oktober.

– Vi er daglig ute for å sjekke om det har forvillet seg dyr inn langs E10. Det skjer at det er noen som har funnet hull i gjerdet. Det er en risikosport og gå langs veien med sauen når biler dundrer forbi. Og det er spesielt ille når høstmørket slår inn for alvor, sier Øystein Rafaelsen.

ansvar: – Vi ønsker ikke at sauene skal være på E10. Derfor ønsker vi dialog med Statens vegvesen om ansvar og kostnader for å holde sauene borte, sier Ketil Larsen, som her står samen med Jørn Erik Henriksen og Øystein Rafaelsen. Foto: Tore Skadal Foto: Picasa