Ifølge siste statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV), var det per 24. juni i år solgt flere elbiler enn bensinbiler i Norge. Totalt ble det solgt 41.383 el, hybrid- og plugin hybrid-biler, mens 30.357 bensin eller dieselbiler ble registrert i denne perioden.

Stadig større etterspørsel

– Vi er nødt til å ta inn over oss et elbilmarked i sterk vekst, noe vi også har merket gjennom stadig større etterspørsel for leie av elbiler, sier Johnsen.

– Derfor gjør vi dette forsøket med å tilby utleie av elbiler fra vårt kontor her i Harstad. Vi mener det er viktig at også leiebilaktører er i forkant og tilbyr elbiler, noe stadig flere utleiefirmaer nå har i sin portefølje.

– Vi er spente hvordan dette utleiemarkedet vil utvikle seg fremover. Derfor satser vi først og fremst mot det lokale markedet, og har montert egne ladestasjoner ved avdelingen i Harstad, der kunder kan få lade leiebilene ved behov, sier han

– Ikke god nok infrastruktur

Johnsen mener mangelen på hurtigladestasjoner er en viktig årsak til at leiebilmarkedet for elbiler ikke har tatt av for fullt ennå.

– Jeg er ganske sikker på at leiemarkedet for elbiler vil vokse sterkt i årene fremover, etter hvert som antallet ladestasjoner øker. Derfor vil nok fortsatt de fleste velge å leie elbil for å kjøre kortere distanser.

– Til nå har infrastrukturen ikke vært god nok i forhold til ladepunkter, derfor har heller ikke markedet etterspurt leie av elbiler i særlig grad, sier Johnsen.

Forhandlere venter på elbiler

Statistikken fra OFV viser for Harstads del at det fortsatt selges flere diesel og bensinbiler enn elbiler.

87 elbiler ble registret per 24. juni, mens 122 bensinbiler og 115 dieselbiler rullet ut på veiene i samme periode.

– Men tar vi med det totale salget av el, hybrid- og plugin hybrid- biler viser dette tallet totalt 226 solgte, mens tallet totalt for diesel og bensin ligger på 237 solgte i Harstad.

– Det er ikke usannsynlig at antall elbiler vil passere bensin- og dieselbilsalget i løpet av sommeren og høsten, da flere forhandlere venter på leveranser av ulike elbilmodeller, sier Jan Johnsen.