Hun er kommuneoverlege i ETS og politisk engasjert, men først og fremst er hun mamma til en 12 år gammel lettere psykisk utviklingshemmet autist.

Avstanden øker

– Vår sønn har det veldig bra på Bergseng skole, der de faktisk har laget et «stjernelag» for elever med spesielle behov. Vi har vært fornøyd med det tilbudet barneskolen har gitt, men vi ser at distansen mellom han og de øvrige elevene øker jo eldre han blir.

– Mens vår sønn strever med å legge sammen 2 + 2, driver klassekameratene på med gangetabellen. Eller de lærer engelsk. Vår sønn vil også lære seg å gange med tall og snakke engelsk, men han skjønner at dette klarer han ikke. Det gjør noe med selvtilliten og mestringsfølelsen. Det merker jeg som mor veldig godt. Når du gang på gang mislykkes og ser at du er den som kan minst, rammes selvtilliten. Det gjelder oss alle, sier Hætta.

Forsterket avdeling

Med årene er hun blitt mer sikker på at det beste for hennes sønn vil være å ha tilhørighet i en ordinær klasse, men samtidig ha et undervisningstilbud sammen med andre elever med spesielle behov.

Hun er klar over at det er sterke meninger om dette blant fagfolk. Nylig gikk førstelektor Leif Lysvik ut mot Harstad kommune sine planer om å utrede mulighetene for en forsterket avdeling. De vil ikke ha forsterket spesialavdelinger i skolen, men etablere en inkluderende skole for alle.

– Mine erfaringer som mor tilsier at elever med spesielle behov bør ha et undervisningstilbud sammen med elever som står på samme nivå. Her må både vi foreldre, fagfolk og administrasjonen komme sammen for å skape et godt tilbud.

Mer ensom

Hun og mannen Frode ser at sønnen blir stadig mer ensom etter skoletid.

– Det er sjelden klassekameratene kommer og banker på døra, men ber vi om det, kommer de. Det er helt forståelig, og vi klandrer ingen. Forskjellen mellom vår sønn og klassekameratene er blitt veldig stor etter hvert. Derfor vil vi ikke at vår sønn skal gå i en ordinær klasse på ungdomsskolen. Vi er redd for at det vil føre til at han blir enda mer ensom. Derfor ønsker vi at det blir etablert en forsterket avdeling, for eksempel på Seljestad ungdomsskole, der vår sønn og andre med spesielle behov får oppleve fellesskap. I en slik avdeling kan barna våre få tilpasset undervisning, noe som gjør dem i stand til å mestre skolearbeidet.

Både pappa Frode og mamma Barbro bruker mye tid på å hjelpe sønnen med å mestre ulike gjøremål. 12-åringen er utrolig samfunnsengasjert, og var den i klassen som kunne mest om valgkampen i USA. Det hjalp på selvtilliten.

Hurra for Olaåsen

– For vår sønn vil det være interessant å være sammen med den ordinære klassen i enkelte fag. Men det vil være ødeleggende for 12-åringen å delta i mattetimer der klassen regner med kvadratrot, sier Barbro Hætta.

Mange kommuner i landet har etablert forsterkede avdelinger for elever med spesielle behov, og Hætta håper en slik avdeling kan stå klar ved skolestart 2019.

Barbro Hætta skryter samtidig av at sønnens fritidstilbud i Sama Skolekorps og på Olaåsen gård.

– Her får vår sønn være sammen med andre barn på samme nivå. Ungene får mate hestene, de får ri, de lærer å lage såpe og de tover ull. De ansatte på Olaåsen gård gjør en fantastisk jobb. Jeg er virkelig imponert over tilbudet. Her er det ikke snakk om at ungene blir oppbevart, på Kværfjordeidet får de et tilbud med innhold, sier Barbro Hætta.

Seljestad: Ungdomsskolen på Seljestad ligger midt mellom barneskolene på sør- og nordsida. Her ønsker Hætta at kommunen skal etablere en avdeling for forsterket skole. Foto: odd leif andreassen