Vedtaket innebærer at arbeidet skal belyse både etiske og juridiske perspektiver, målgruppe og personell, i tillegg til fysiske og pedagogiske tilrettelegginger. Det skal opprettes en referansegruppe der brukerne skal ha en tydelig stemme.

De folkevalgte ser for seg at en forsterket avdeling ved en skole kan stå klar neste høst.

Det er et grunnleggende prinsipp at samtlige elever i norsk skole har rett til et inkluderende skolemiljø. Men selv om de fleste elever vil kunne få tilfredsstillende opplæring i en ordinær klasse, vil det også være slik at for noen elever kan det være positivt å få tilbud i det som kalles forsterket skole.

– Mange kommuner i landet har et slikt tilbud. En forsterket skole vil si at det etableres en avdeling der elever med særlig store behov for tilrettelegging får et tilbud. Dette kan være elever fra hele kommunen. Personalet ved en slik avdeling har spesiell kompetanse til å hjelpe og undervise elevene på en best mulig måte, skrev rådmannen i sitt saksfremlegg til kommunestyret.

Det er viktig at tilbudet om undervisning ved en forsterket avdeling er frivillig. En forsterket avdeling skal være en del av den ordinære grunnskolen i kommunen.

Tilbud om forsterket skole har versert i de kommunale organer i årevis. I forbindelse med bygging av ny Harstad skole ble det satt av areal og åpnet for å etablere en forsterket skole i den gamle byskolen. Det skal ikke være aktuelt lenger.

Foreldre har kontaktet rådmannen i håp om å få avklart mulighetene for en slik avdeling ved en skole i Harstad. Flere kommuner i landet har lyktes med et slik tiltak, noe som har gitt fornøyde elever, foresatte og ansatte.