Knapt noen kjenner antakelig veiene i kommunen bedre enn byens drosjesjåfører. At det hver vår byr på utfordringer å ferdes langs veiene, kommer ikke som noen overraskelse på Håker, som får full støtte fra kollega og drosjeeier Knut Pedersen.

Stort sett samme strekninger

– Dette er en situasjon vi sliter med hver vår. I år er det ikke spesielt verre enn tidligere år.

– Det er stort sett de samme strekningene som er «verstingene» hvert år, derfor er vi ekstra vare når vi kjører der.

– Det verste som kan skje er at de største hullene skader bilen og setter den ut av drift, men som oftest er det dekkene det går ut over.

– At vi så langt i år ikke har opplevd alvorlige skader på kjøretøyene skyldes i stor grad at vi er oppmerksomme og ferdes varsomt langs de verste strekningene, forteller Håker og Pedersen.

Les også: Se om din vei er blant de 26 som får ny asfalt

Ekstra slitesterk asfalt

– Det vi stiller spørsmål ved er hvorfor det ikke ses på mulighetene til å legge ekstra slitesterk asfalt på de strekningene man vet det årlig oppstår problemer med.

– Spesielt langs de veiene som har størst trafikktetthet som for eksempel, St. Olavs gate, Seljestadveien, Storgata og Strandgata, sier de to drosjeeierne.

asfalthull: St. Olavs gate fra krysset ned Harstadgårdsbakken er i svært dårlig forfatning, men står på listen over veistrekninger som vil få ny asfalt i løpet av 2018.

Piggfritt gir mindre slitasje

Håker mener også at noe av slitasjeskadene kunne vært unngått dersom flere bilister hadde valgt å kjøre piggfritt.

– Flere av våre drosjeeiere, inkludert meg selv, kjører piggfritt store deler av året. Med få unntak kunne etter mitt syn de fleste valgt en piggfri løsning i år, ikke minst i perioden januar-mars da det i løpet av en tomånedersperiode ikke kom nedbør.

– Da opplevde jeg aldri å komme opp i problemer, uansett hvor kjøreturen gikk, sier Håker.

Les også: Hjelp dine medtrafikanter og si fra hvor du ser dårlige og hullete veier

Usikker på om dekket ryker

Pedersen har en fire måneder gammel bil, og er derfor ekstra oppmerksom nå i vårløsningen.

– Jeg prøver naturligvis å unngå de verste «kratrene» i veibanen, men klarer ikke alltid å unngå disse. Når dekkene slår nedi blir man umiddelbart usikker på om dekket ryker. Så langt har det heldigvis gått greit, sier Pedersen som ikke legger skjul på at han ser fram til at det i løpet av sommeren kommer nytt dekke på en rekke kommunale veier.