Det hører med til sjeldenheten at to av tre hurtigbåter samtidig er ute av drift. Nå ligger både Kistefjell og Fløyfjell ved kai i Harstad, forteller rederiet Boreal. Fløyfjell gikk på et isflak i forrige uke, mens Kistefjell nylig fikk problemer med propellen.

Rederiet bestiller nå ny propell, og leveringen kan ta sin tid. Til vanlig har Boreal ekstra propell liggende, men nå er de i manko siden Kistefjell for bare to uker siden måtte benytte seg av reserven.

- Fløyfjell er nå i slipp og reparasjonen er startet. Vi regner med at det går til rett over påske før den er ferdig, sier daglig leder Steinar Mathisen ved Boreal Sjø i Hammerfest.

Han sier at de nå venter på tilbakemelding fra leverandøren om hvor lang tid det vil gå før de kan få ny propell til Kistefjell.

- Det er veldig kjedelig at det ble sånn. Nå er det Sollifjell og Jernøy som går mellom Harstad og Tromsø. Jernøy har 100 færre passasjerplasser enn det folk er vant til på ruuten, så vi prøver å kjøre den på de letteste avgangene, men det skal litt til å få det til, sier Mathisen.

Boreal vurderer nå fortløpende om det skal settes opp ekstraturer.

- Vi ser på tidligere års statistikker for å finne ut når behovet er størst.