– Jeg gjør det fordi jeg har en sønn som er i den aldersgruppa. Jeg har sett slitte bildekk, og hørt historier at politiet har stoppet disse ungdommene noen ganger.

– Derfor har jeg ikke lyst å gå til sykehuset eller kirka å se min egen sønn død å vite at jeg ikke gjorde en innsats for å forhindre det, sier Stig Roar Olsen, eksovermester i Odd Fellow Harstad.

Både som forelder og medlem i Odd Fellow, syntes Olsen at det var på sin plass å ta et oppgjør med «trafikkulturen» i Harstad. I form av foredrag og debatt seg fikk han med seg ambulansesjåfør Torbjørn Holtborg og politibetjent Svein Heggen.

Man blir redd

Olsen vet ikke om noen som har holdt foredrag om disse temaene til ungdommer før, derfor tok han kontakt med politisjef Morten Hole, og kort tid fikk etter fikk initiativtakeren bruke et rom på politistasjon til anledningen.

– Jeg skal ikke svare på om uvettig kjøring er et problem i Harstad, men jeg har hørt historier og jeg har sett mye, både slitte bildekk og avrevne bakakslinger. Da blir man redd som forelder, sier Olsen.

Under foredraget snakket ambulansesjåfør Holtborg om en rekke temaer. Noe han spesielt trakk fram, var primærundersøkelsen. Det er en rask og systematisk undersøkelse av skadde personer for å avdekke livstruende tilstander og svikt i vitale funksjoner.

Rett rekkefølge

– Grunnen til at jeg trakk fram den er fordi ungdommene skal vite hva som skal gjøre hvis dem er uheldig og havner i en situasjon der man har behov for førstehjelp rundt et skadested, forklarer Holtborg.

Primærundersøkelsen går i hovedtrekk ut på: A er skaff frie luftveier, B er om den skadde har normal pust, C er truende sirkulasjonssvikt, D er bevissthet og E er oversikt og omgivelser.

Ulykkesstatistikken

Holtborg viste også til video og bilder fra ulykkessteder, da spesielt rettet mot mobilbruk.

– Det er for å vise at ulykker kan skje med alle, og det skjer raskere enn de aner. De aller fleste vil en eller annen gang uheldigvis oppleve en slik situasjon.

Han legger til:

– Jeg ønsker at de skal bli flinkere i ulykkessituasjoner, de sitter godt fastspent i bilen og at sjåføren ikke bruker telefonen, forklarer Holtborg

Politibetjent Svein Heggen henviste blant annet til ulykkesstatistikk i sin del av foredraget.

– Dere (ungdommer journ.anm.) er overrepresentert på ulykkesstatistikkene og 91 prosent av ulykkene er forårsaket av menn, sier Svein Heggen.

Konsekvenser

En av ungdommene som var til stede på foredraget, var Kristoffer Pedersen (19) og Håkon Olsen (19). Pedersen forteller at konsekvensene av uvettig kjøring er noe han godt kjenner til.

– Når man er ungdom og liker å skru på biler, kan man se seg litt blind i vår alder. Jeg skjønner konsekvensene og noen ganger kan det gå for langt, forklarer Pedersen.

Trafikkulturen i Harstad kjenner Håkon Olsen godt til, og på spørsmål om hvordan ungdommer opptrer i trafikken, synes han de er dårlige med å være aktpågivende.

Bevisstgjøring

– Jeg synes det var bra å ha et møte med etatene. Reglene om hva som er lov og ikke har man hørt før, men det er kjekt å gå over det. Det bidro også til å se på konsekvenser som kan oppstå av handlingene man gjør, sier Håkon Olsen.

Pedersen forteller at etter foredraget er han nå bevisst på hvor lite som skal til for å redde liv, både når det gjelder førstehjelp og bilbeltebruk.

– Bilbeltebruk kan utgjøre liv eller død, i forhold til å kjøre uten bilbeltet, sier Pedersen.

BUDSKAP2: Ambulansesjåfør Torbjørn Holtborg holdt PowerPoint-presentasjon om ulykkeshåndtering. Foto: Håkon Wikan
TANKEVEKKENDE: 19-åringene Håkon Olsen og Kristoffer Pedersen syntes det var en lærerik kveld, med blant annet å forstå konsekvenser av handlinger mot uvettig kjøring. Foto: Håkon Wikan