– Når du ser ti biler som på rad og rekke kjører gjennom veien, tror du da at alle planlegger å bryte loven? Realiteten er at ingen ser skiltingen, sier Dragøy til Harstad Tidende.

Dragøy og Svein Robertsen er to av 11 bilister som tirsdag fikk bot for å kjøre ulovlig på Mercurveien onsdag. Dragøy forteller at flere av de andre som fikk straff vil la være å betale boten, spesielt siden det viser seg at feil skilt var satt opp.

Forbudet mot alminnelig ferdsel på stedet skulle vært skiltet med «forbudt for motorvogn», ikke «innkjøring forbudt».

Uheldig kombinasjon

Det var Knut Georg Hartviksen i Statens vegvesen som ga godkjentstempel på den første skiltplanen. Den ble utbedret av Nydal Maskinstasjon som gjør arbeid på stedet.

– Vi erkjenner at det var en uheldig kombinasjon av skilt. «Innkjøring forbudt» gjelder alle kjøretøy. Det kan altså ikke gjøres unntak for busser, som det først var snakk om, sier han, og forklarer:

– Nydals maskin ville sette opp «Innkjøring forbudt» for å stoppe all trafikk forbi arbeidsstedet. Samtidig ønsket kommunen at bussen skulle få passere, og dermed ble det satt opp «innkjøring forbud» med underskiltet «gjelder ikke buss i rute». «Innkjøring forbudt» gjelder imidlertid all trafikk, også busser, sier han.

Les hva politiet og Vegvesenet sier: - Bilistene kjørte ulovlig - det gjorde også bussene

Kjørte ulovlig

Vegvesenet understreker at den første skiltingen var gyldig, med underskrift og Statens vegvesens stempel, selv om underskiltet ikke skulle vært der.

Av skiltforskriften framgår det at regulerende trafikkskilt, som blant annet forbuds-, påbuds- og opplysningsskilt, bare er gyldige når de er plassert i samsvar med godkjent plan. «Trafikantene må rette seg etter skiltingen straks den er satt opp og gjort synlig.»

Petter Dragøy og Svein Robertsen påpeker at skiltingen ikke var synlig for de kom kjørende ned Rødbergveien.

– Skiltene var mer synlige for dem som kom fra Mercur enn de som kom ned Rødbergveien.

I en eventuell rettssak setter de sin lit til fortsettelsen i forskriften: «Dersom politiet griper inn overfor kjøring i strid med skiltingen og dette medfører forelegg, bøter eller annen straff, og det senere viser seg at det ikke foreligger gyldig vedtak, må straffereaksjonen frafalles.»

SKILTPLANER: De var godkjent begge to, men skiltplanen til høyre er den korrekte, i hvert fall om busser skal kunne passere lovlig. Ill: Statens vegvesen
Her er den nye og någjeldende skiltplanen. Ill. Statens vegvesen