Onsdag vedtok politikerne en tilleggsbevilgning på 930 millioner kroner til Harstadpakken.

Strand håper at de folkevalgte har satt seg grundig inn i kostnadene i de prosjektene som gjenstår i veipakken.

– De som i dag styrer byen må forsikre innbyggerne at de kjennner kostnadsgrunnlaget, og ikke bare stoler på andre, sier han.

Per Strand var motstander av bompengepakken, men tvilte seg etter hvert til et ja.

– Det som er trist er at det er de svakeste gruppene som får svi. Dette som følge av at maksimalt månedsbeløp er økt fra 648 kroner til 864 kroner i måneden. Det er i utgangspunktet greit å øke bompengesatsen, så lenge månedsbeløpet står fast. Når både bomtaksten og månedsbeløpet økes, rammer dette de svakeste gruppene urimelig hardt, sier Per Strand.

Mange bilister kjører ikke 60 ganger gjennom bomringen.

– Det kan skyldes at de bor innenfor ringen, eller at de kjører lite, sier han.

Strand mener at ved kun å øke bomtakstene ville flere betalt mer, og småbarnsfamlier og andre som må kjøre mye, hadde sluppet enda større utgifter.

– Foreldre vil ikke nekte ungene sine å være med på aktiviteter i byen, derfor er det lite sannnsynlig at de kutter på det området. Det igjen betyr at de får mindre penger å bruke på andre områder, for eksempel å handle i butikker.

Høflig oppfordring

Strand støtter næringsforeningen i utspillet om at kommunestyret burde ha utsatt saken.

– Jeg er enig med ordføreren at næringsforeningen kom altfor sent med kritikken. Forslaget kom kvelden før avgjørelsen skulle tas, og styret burde vite at da var beslutningen tatt av dem som styrer. Men jeg oppfatter at næringsforeningen kom med en høflig oppfordring om å utsette saken. Derfor reagerer på at ordføreren går så hardt ut i avisen. Jeg ville aldri ha uttalt meg på den måten, sier Per Strand.

Først de myke trafikantene

Strand er kritisk til pengebruken og prioriteringen i Harstadpakken.

– Først burde tiltakene for de myke trafikantene og for kollektivsatsingen vært gjennomført. Tunnelen burde vært tatt helt til slutt. Jeg tror likevel at Harstadpakken vil være et pluss for byen på lang sikt.