Det var arrangement i Sollifjellet Alpinsenter. Det og aktivitet i byen førte til superlørdagen i badet.

– Tilfeldigvis skulle vi ha årets første vannparty denne lørdagen, og temaet var «after ski». En mengde folk kom hit etter å ha vært i Sollia, for eksempel, forteller daglig leder Kjetil Christoffersen.

– Grottebadet bikket 100.000 kroner i omsetning, og det på en vanlig lørdag i januar. Totalt hadde vi 900 gjester innom. Jeg tror aldri det har skjedd før, sier han.

En av de ansatte hadde tatt med seg mengder med snø til arbeidsplassen. Og så boltret gjestene seg med blant annet snøballkrig i bassenget.

Utsmykningen

Den store tilstrømmingen av gjester endte med en telefonsamtale mellom Christoffersen og daglig leder i alpinsenteret, Knut Skarsem Granås.

– Knut mener at Grottebadet gjør slalåmbakken mer attraktiv, og det tror jeg på. Summen av attraksjoner gjør Harstad attraktiv, enten det er handel, Sollifjellet, kulturhuset, kinoen, lekeland, og selvfølgelig Grottebadet, som har vært Harstads største trekkplaster de 15 årene vi har eksistert.

– Den amerikanske poeten Ralph Waldo Emerson sa en gang at et hjems utsmykning er vennene som kommer på besøk. Grottebadets utsmykning er alle de flotte menneskene som kommer hit, sier Christoffersen.

Møter konkurransen

For en tid siden dukket en idé om et havbad i Harstad opp. Ei forprosjektgruppe, som skal se på lokalisering og realismen i dette, har hatt sitt første møte. Christoffersen er sekretær for gruppa.

– Vi skal se på hva dette vil koste og hvem som er naturlige samarbeidspartnere. Et havbad kan gjøre Harstad til en enda bedre vinterdestinasjon. Tenk deg å ligge i oppvarmet basseng i havna og se på nordlyset eller svømme rundt i snøvær, sier Christoffersen, halvt drømmende.

Et havbad kan bidra til å trekke folk til byen. Og kanskje vil det trenges, for Tromsø har snart sitt eget badeland på plass. Badsjefen i Harstad frykter ikke konkurransen.

– Tromsø trenger et bedre svømmetilbud. Konkurranse er ikke et problem, sier han. – Jeg ser ikke bort fra at det kan påvirke trafikken hit med badebåten, men da må vi bare jobbe enda hardere for havbadet, for Sollifjellet og lekeland, for Grottebadet og kulturhuset, sier han.

Årlig kommer det rundt 3500 gjester med badebåten til Grottebadet.

– Alle kommer jo ikke fra Tromsø. Mange kommer fra Finnsnes og Brøstadbotn, for eksempel, og vi kommer neppe til å miste alle disse, sier Christoffersen og forteller hvorfor:

– Harstads fordel er at vi har et kompakt sentrum. Det er ikke behov for transport for å komme til Grottebadet. Vi har et flott sentrum med godt tilbud, og det er enkelt å komme seg rundt. Det blir mer logistikk i Tromsø.

Voksent tall

Den nære fortid, 2017, resulterte i nesten identisk antall besøkende sammenlignet med året før.

– Vi hadde ei økning på 115 personer. Vi landet i fjor på 208.379 gjester, og det er et voksent tall som omfatter alle, elever på skolesvømming, lag og foreninger, og de som skal til treningssenteret.

– Det er respektabelt for en liten pittoresk fiskelandsby, flirer han.

Grottebadet kriger dermed om andreplassen etter den største attraksjonen i Nord-Norge, Nordkapp.

Nærturisme

Kjetil Christoffersen lener seg framover og kikker inn i krystallkula. Han ser at Grottebadet styrker sin posisjon.

– Vi skal være en viktig aktør og samarbeidspartner. Vi skal bidra til å få folk til Harstad, gjøre byen attraktiv og gjøre den til et godt sted å bo. Været er en premissleverandør for besøket hos oss, men i landssammenheng er vi atypisk, for en god sommer innebærer sjøtemperaturer på 13-14 grader. Det gir oss godt besøk, også på sommertid.

Grottebadets rolle for vinterturismen i Harstad er neppe plassert inni fjellet.

– Det er nok havbadet som vil spille størst rolle. Det hele handler uansett om nærturisme. Vi kan ikke satse på japanere. Vi må satse på folk fra Harstad-distriktet, Ofoten, Vesterålen og Lofoten, Nord-Troms, ja og Nord-Sverige. Der er vi allerede er gode.

POPULÆRT 1: Vannparty er populært blandt de unge. De strømmer til i hopetall. Arkivfoto: Tuulia Laitinen