Den gamle rekorden lød på 2,7 millioner kroner på en dag. Den stammer fra det 21. desember i 2016. Nå økte dette tallet med om lag 10 prosent.

Solid innsats av betjeningen

– Dette er tall jeg aldri tidligere har opplevd, men som er desto hyggeligere å være med på. Det som gjør det ekstra morsomt er at butikken ikke hadde noe problem med å svelge unna den store kundetilstrømmingen.

– Noe kø vil det naturligvis bli enkelte steder i perioder, spesielt i og rundt kassaapparatene, men stort sett gikk det rimelig greit takket være en solid innsats fra betjeningen.

– Men også det at stadig flere benyttet seg av Shop Express bidro til at køene og ventetidene ved kassene ble kortere. I desember opplevde vi at mellom 25–30 prosent av omsetningen kom gjennom dette systemet, forteller Jensen.

Måtte starte på null

Selv om det ble satt ny omsetningsrekord 21. desember nådde ikke Obs helt omsetningsmålet verken for desember eller 2017 som helhet, ifølge Jensen.

– Vi var ikke veldig langt unna, men jeg må nok innrømme at det tar noe lengre tid enn jeg tidligere antok å nå omsetningstallene jeg hadde håpet på allerede etter det første hele driftsåret.

–Optimismen sto nok ikke helt i tråd med realismen.

– Det vil nok ta to til tre år før vi er på det nivået. Det tar tid å vinne tilbake kundene vi mistet under ombyggingen. Kundene må venne seg til å handle i en butikk som går fra 3000 kvadratmeter til 5000 kvadrat i størrelse. Både de og vi må på mange måter starte på null igjen.

– Som den utålmodige sjelen jeg er hadde jeg trodd dette skulle gå raskere, men der tok jeg nok litt feil, innrømmer han.

Skal bli enda mer synlig

– Det er heller ingen grunn til å legge skjul på at dagligvaremarkedet i Harstad har blitt tøffere de siste årene. Det er tøffe tak, men samtidig også artig å se at vi stort sett holder stand omsetningsmessig. For å nå budsjettmålene våre vil vi i 2018 gjøre en rekke grep, ikke minst på markedsføringssiden. Blant annet i samarbeid med Obs i Tromsø vil vi i det tøffe markedet som er sørge for å bli enda mer synlig gjennom ulike kampanjer, sier Stig Jarl Jensen.

strategi: Stig Jarl Jensen sier Coop Obs Sjøkanten senter har strategien klar for hvordan de skal vinne tilbake en større andel av dagligvaremarkedet. Foto: Andreas Isachsen