Saken skal behandles i kommunestyret torsdag. Rådmann går inn for å støtte fredning under visse forutsetninger.

Står urørt

Ifølge riksantikvaren ble samtlige av de tyske kystbatteriene fra Lyngen og nordover demontert og ødelagt av tyskerne selv før de trakk seg ut av landet. Det var stort sett bare Bjarkøy batteri som fikk stå urørt.

Batteriet består i hovedsak av flere frittstående stein- og betongkonstruksjoner med ulike funksjonaliteter, variasjon i størrelse og utforming. Da batteriet ble bygd opp, ble det brukt naturstein både til murer, løpegraver, kanonstillinger og bunkere.

Kystbatteriet består av 10 kanonstillinger, 18 stillinger med plass til en person eller flere, 25 enkeltstillinger, 32 løpegraver, 1 gjenværende kanon, 15 fundamenter til bygninger, 19 bunkere med betongtak, 12 bunkere uten tak og flere veier og groper. For å bevare kystbatteriet for fremtiden, ønsker riksantikvaren å frede et område på 86.400 kvadratmeter. Området eies av kommunen og private.

Historisk verdi

– Bjarkøy batteri har høy kultur- og militærhistorisk verdi, og har i tillegg stor opplevelsesverdi. De mange fysiske sporene som er bevart, gir anlegget og området høy grad av autentisitet. Batteriet ble først utformet som et hærkystbatteri,

deretter ble det oppgradert til marinekystbatteri. Dette viser en kontinuitet i okkupasjonsmaktens planer om opprusting av norskekysten, også som en del av den større Atlanterhavsvollen, skriver riksantikvaren.

Fri ferdsel

For at kommunen skal støtte forslaget er det en forutsetning at området blir holdt tilgjengelig og åpent for fri ferdsel.

I tillegg må vegetasjonen holdes nede og det må være tilgjengelig informasjon om batteriet. Innenfor det fredede området mener kommunen at alle tiltak eller bruksendringer som kan forandre områdets karakter, må utføres i samråd med kulturminnemyndigheten.

Kommunedelsutvalget har behandlet saken, og støtter tilrådingen fra rådmannen.

kanonstilling: Batteriet hadde Vågsfjorden som skuddfelt og dekningsområde, sammen med mange andre batterier. Foto: Harald Isachsen Foto: Harald Isachsen