Reinland og Wiik bor knappe 50 meter fra hovedveien. I løpet av de tre årene de har bodd her har det vært fire ulykker på strekningen.

– Heldigvis har det hittil kun oppstått materielle skader. Men med de hastighetene vi opplever på denne strekningen frykter vi at alvorlige og tragiske ulykker kan skje når som helst, sier de to.

Som oftest på kveldstid

De opplever ofte at mange bruker strekningen til å teste bilen eller motorsykkelen.

– Vårt inntrykk er at enkelte tester forholdene med tanke på å sjekke om det er fartskontroll ved å kjøre til krysset i Tennvassåsen. Der snur de, og vi hører de tar av og gir full gass nedover.

– Dette skjer ukentlig, spesielt i helgene, og som oftest på kveldstid etter klokka 22.00.

Farten er ekstremt høy enkelte ganger, noe som med all tydelighet viste seg da en bilist nylig ble målt til 190 kilometer her. Lignende hastigheter har vi opplevd flere ganger på denne strekninger, sier Reinland og Wiik.

Tør rett og slett ikke

De innrømmer at fartsbøllene skremmer dem, og at de har sluttet å ferdes langs veien.

– Tidligere merket vi selv når vi gikk eller syklet her at svært få senket farten eller kjørt ut i veibanen når de passerte oss.

Etter at vi fikk Othelie for 14 måneder siden har vi ikke gått tur med barnevogna langs denne veien. Det tør vi rett og slett ikke.

Vår største frykt er at folk skal skade seg. Det er mye rein som ferdes i dette området. Med den farten mange kjører med vil både mennesker og dyr bli drept dersom det skjer en kollisjon, sier de to.

Gjennomsnittsmålinger

Begge mener det er på høy tid at Statens vegvesen iverksetter tiltak for å få bukt med den uvettige kjøringen som foretas i Sollia.

– Det har ikke hjulpet å sette farten ned til 70 kilometer. Kanskje kunne heller farten vært satt ned til 60 kilometer? Kanskje ville det gjøre folk mer bevisste på at dette er en strekning der det ferdes både mennesker og dyr.

– Men antakelig vil gjennomsnittsmålinger være det eneste som vil fungere for å stoppe denne vanvittige kjøringen. Og den bør stoppes før det skjer alvorlige ulykker, sier Reinland og Wiik.