Flere reagerer på at styringsgruppa for Harstadpakken ikke sørger for at den planlagte sykkelbanen blir ferdig så raskt som mulig. Intensjonene i Harstadpakken var blant annet å prioritere tiltak for myke trafikanter mellom Kanebogen og Sama.

Jakter på penger

Men etter at det ble klart at Harstadpakken gikk på en milliardsmell, er flere tiltak satt på vent. Deriblant gang- og sykkelstien fra Kanebogen. Men et flertall i kommunestyret har vedtatt at alle tiltakene i pakken skal realiseres, og styringsgruppa venter nå på at Stortinget skal behandle en tilleggsproposisjon om pakken. Hvis Stortinget sier ja, vil nedbetalingstiden for veipakken forlenges med fem år, samtidig som takstene for å kjøre gjennom bomringen økes. Det gir mer penger i veikassa, og fører også til at kommunen, fylket og Statens vegvesen bidrar med flere midler.

Ordføreren optimist

Ordfører Marianne Bremnes leder styringsgruppa. Hun vil ikke spå når gang- og sykkelveien mellom Kanebogen og sentrum står klar til bruk.

– Det er umulig å si. Nå jobber vi med merfinansieringen. Jeg er optimist og vi gjør alt vi kan for å få pengene på plass, sier ordføreren.

– Hva skjer hvis Stortinget sier nei til økte bompenger og forlenget nedbetalingstid?

– Skulle vi ikke få finansieringen i orden, er det dermed ikke sagt at gang- og sykkelveien blir bortprioritert, Da må styringsgruppa se på hva som skal prioriteres og ikke prioriteres, sier ordføreren.

Må ses i sammenheng

Prosjektleder Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen tror denne delen av prosjektet tidligst vil få byggestart i løpet av våren/sommeren 2018.

– Det har sammenheng med at vi avventer klarsignal fra Stortinget på merfinansiering av Veipakken, sier Haugland.

Prosjektlederen sier at det er viktig å se veiarbeidet i sammenheng.

– I denne forbindelse må vi se gang- og sykkelstien, påkjøringsrampen ved Mercur, rundkjøringene på Rema og i Harstadbotn samt kryssing av riksveien under ett. Hvis vi for eksempel kun skulle gjøre ferdig gang- og sykkelstien, ville det bli oppattarbeid når vi går i gang med de andre prosjektene – det vil igjen si at vi kaster penger ut vinduet. Og det skal vi ikke gjøre, sier Hans-Arne Haugland.

Synd for myke trafikanter

– Kjempesynd, sier leder i Harstad sykkelklubb, Bjørn Tore Woll.

– Skal vi være en moderne by, må de myke trafikantene prioriteres bedre. Vi er etter hvert blitt mange som bruker sykkel, elsykkel eller som går langs veiene. På generelt grunnlag vil jeg si at det er synd at ikke syklister og gående bli bedre prioritert i et fremtidig veinett, sier Woll.

Mål: Gang- og sykkelstien mellom Kanebogen og sentrum skal bygges hit, ved Circle K på Seljestad.