Det sier Aps gruppeleder Kari-Anne Opsal, som sammen med lokallagsleder Sigrid Ina Simonsen onsdag hadde møte med Aps fraksjon i Transportkomiteen på Stortinget.

Staten har et system som gjør at når et prosjekt blir 750 millioner dyrere enn beregnet, skal det kvalitetssikres for å finne ut hva som har skjedd.

– Det er Frps Ketil Solvik Olsen som er sjef for Statens vegvesen. Det er naturlig at han ser nærmere på hva som har skjedd med Harstadpakken, sier Kari-Anne Opsal.

Les også: Ordføreren: - Har tatt innbyggerne på alvor

Forlenget nedbetaling

Merfinansieringen til Harstadpakken er avhengig av flere elementer, blant annet at Harstadpakken får redusert kalkulasjonsrenten fra 6,5 til 4,5 prosent og at nedbetalingstiden blir forlenget fra 15 til 20 år.

– Dette har andre veipakker fått gjennomslag for, og vi fikk signaler om at dette også vil kunne la seg gjøre i Harstad, sier Opsal.

Hun har grunn til å tro at Statens vegvesen Region Nord vil bidra med 180 ferske millioner, Troms fylkeskommune med 40 millioner og Harstad kommune med 40 nye millioner?

Opsal er ikke i tvil om at det folkelige engasjementet i saken har bidratt til at politikerne har bestrebet seg på å gjøre økningen minst mulig smertefull.

– Da budsjettsprekken ble kjent, lå det an til at bompengene kunne bli økt fra 12 til 22 kroner. Nå har vi landet på 15 kroner og det er jeg fornøyd med, sier Opsal.

Blir lei seg

Hun er oppriktig lei seg for å bli omtalt som arrogant og lite empatisk ved å øke bompengene, og dermed gjøre det vanskelig for folk som sliter økonomisk.

– Vi har prøvd å finne løsninger som svir minst mulig for innbyggerne våre, sier Kari-Anne Opsal.