Ordfører Marianne Bremnes, varaordfører Maria Serafia Fjellstad, Arbeiderpartiets gruppeleder Kari-Anne Opsal og leder i Harstad Ap, Sigrid Ina Simonsen har opplevd en storm av protester etter at det ble kjent at Harstadpakken trenger 1 milliard kroner mer for at alle prosjektene skal realiseres.

Nå føler de at de endelig kan komme med en gladmelding til folket.

Les også: Høyre og Frp har fremdeles hånda på nødbremsen

Ber oss stå på

- Vi har også fått mange tilbakemeldinger fra folk som ber oss stå på for å få hele pakken, sier varaordfører Maria S. Fjellstad, som nok har fått de verste skyllebøttene.

Nå legger de fram et forslag til kommunestyret som skal være mest mulig skånsom for bilistene.

De foreslår å beholde taket på 60 passeringer i måneden, men øker prisen for å passere fra dagens 12 kroner til 15 kroner. Med 10 prosent rabatt, vil det koste 13,50 kroner å kjøre gjennom bomringen. I tillegg øker de nedbetalingstiden fra 15 til 20 år. Statens vegvesen Region Nord bidrar med 180 millioner ekstra, mens Troms fylke og Harstad kommune til sammen spytter inn 80 millioner i spleiselaget.

God nok

Politikerne har også vært i dialog med Statens vegvesen, og fått gjennomslag for å kjøre resten av veiprosjektene etter ”godt-nok-prinsippet”.

- Vi går ned på kvaliteten. Det betyr blant annet at vi ikke bygger en splitter ny gangvei fra Kanebogen til Breivika, men ruster opp den gangveien som allerede går der. I tillegg klarer vi oss med én påkjøringsrampe til Mercur, ikke to slik Harstadpakken legger opp til. Veivesenet har en håndbok de jobber etter. Den er ikke en bibel, det må gå an å gjøre prosjektene enklere, sier Kari-Anne Opsal.

- Mener dere at prosjekter i Harstadpakken er blitt for prangende?

- Ikke akkurat prangende, men noen prosjekter er blitt usedvanlig fine, sier Opsal.

Ikke presset

Rundt 100 millioner kroner kan spares på å gjøre tingene godt nok. Det er en av årsakene til at de fire politikerne nå kan redusere prisen på bompasseringen fra foreslåtte 16 kroner til 15 kroner.

- Dere er omtalt som arrogante, høylønte og empatiløse på sosiale medier og i leserinnlegg i avisen. Er proteststormen årsaken til at dere nå reduserer utgiftene til bilistene?

- Nei. Vi har stor forståelse for at utgifter til bompenger griper inn i folks privatøkonomi. Vi skjønner at det kan være vanskelig for mange familier å betale de månedlige utgiftene, men vi håper å bli trodd på at vi jobber hardt for at bilistene skal bli minst mulig rammet. Som politikere må vi også ta hensyn til at det er viktig å fullføre hele veipakken. Den er viktig for infrastrukturen for sentrum. Får vi gjennomført hele pakken, vil Harstad bli en bedre by både å bo og jobbe i, sier ordfører Bremnes.

Endringene i Harstadpakken må godkjennes av Stortinget. Fjellstad, Opsal og Simonsen reiser i dag til Oslo for å drøfte saken med Transportkomiteen. De håper å få klarsignal fra Stortinget i løpet våren, men regner med at regjeringen vil vente til etter valget med å vedta merfinansieringen av Harstadpakken.

Kan ikke bomme

- Kan harstadbilistene være trygge på at de nå slipper flere bom-økninger i årene fremover?

- Ja. Vi kan ikke komme tilbake en gang til og be om mer penger. Herfra og ut må vi kutte i pakken hvis det ikke er penger nok, er beskjeden fra ordfører Marianne Bremnes.

Harstadpolitikerne vil også be Stortinget om at elbilene må betale i bomringen, men til halv pris. Mer kan de ikke kreve. Det kan også bli aktuelt å se på om bomstasjonene er plassert riktig i forhold til at flest mulig skal bidra.