Det var bare glade fjes å se da gjennomslaget av Kvernsundtunnelen var et faktum, presis klokken 1242 i går. Da sørget 252 kilo sprengstoff for at det går an å gå under Kvernsundet fra Bjarkøy til Grytøy.

Foreløpig en teoretisk mulighet, naturligvis. I går var det ingen som fikk æren av å være den første til å passere tunnelen

- Før noen får slippe igjennom, må fjellet sikres, sier anleggsleder Stein Erik Myre.

Finn mønsåskanne

Men det la ingen demper på stemningen. Både Bjarkøyforbindelsene A/S og bjarkøyfolket overrakte Myre den tradisjonelle konjakkflaska.

- Det er omtrent 50 mann som skal ha seg en smak, så det blir vel bare en fingerbøl på hver, sa leder i Bjarkøyforbindelsene A/S Frid E Fossbakk, da hun overrakte sin flaske.

- Vi har alltids litt mer som vi kan ta i kveld etter middagen, svarte Myre.

Etter programmet skulle gjennomslaget skje klokka 12:20. Det ble altså 22 minutter forsinket, noe tidligere ordfører Arne Kaspersen mener kan være symbolsk for nettopp prosjektet Bjarkøyforbindelsene.

- Det er ikke få ganger vi har reist til Tromsø eller Oslo og fått beskjed om å gjøre hjemmeleksa enda en gang. Skuffelsene har vært mange opp igjennom årene. I dag er alt glemt, og det er bare smil og glede. Nå gleder vi oss bare til den offisielle tunnelåpningen til neste sommer. Det blir en stor dag, sier Kaspersen.

Næringsutvikling

Fungerende ordfører Maria Serafia Fjellstad (V), sier at dette er en stor dag for hele Harstad.

- Kvernsundtunnelen blir svært viktig for næringsutviklingen i øyriket. Tenk bare på all fisken som skal fraktes herfra og ut til markedene. For folk flest blir også hverdagen enklere med en fast forbindelse mellom øyene. Også for den kommunale driften blir det en lettelse når forbindelsene er ferdig, sier Fjellstad.

Ny fase

Tunnelen skal stå ferdig til sommeren 2018. Nå starter arbeidet med innredningen av tunnelen. En tunnel er et teknisk avansert byggverk. Det skal lages tekniske rom og det skal installeres et kraftig ventilasjonsanlegg. Tunnelen går ca. 50 meter under havbunnen, noe som betyr at det også må monteres kraftige pumper i tunnelen. I tillegg skal det bli lys i taket og asfalt på veien. Det er altså en hel del arbeid med tekniske rom som gjenstår. Til sammen er det sprengt 675 salver. Det er brukt 500 tonn sprengstoff. 14 500 dumpere har kjørt ut stein fra tunnelen.