Hun medgir at ikke alle av de siste dagers tilbakemeldinger på sosiale medier er av det positive og konstruktive slaget.

Men også en rekke positive tilbakemeldinger bidrar til å styrke henne i troen på at byen hun for tiden styrer, er tjent med å få på plass hele veipakken.

Færre når 80 passeringer

Fjellstad leder også styringsgruppen for Harstadpakken.

– Styringsgruppen har hele tiden jobbet med løsninger som i minst mulig grad skal ramme bilistene. Herunder naturligvis også dem som har dårlig råd.

– Med det nye rabattsystemet, der de med autopassbrikke nå oppnår 20 prosent rabatt, kommer en bilist ned i 12,80 kroner per passering. I dag betaler en autopassbilist 10,80 kroner.

– Når det så langt viser seg at mer enn halvparten av bilistene ikke har nådd dagens tak på 60 passeringer per måned, er det all grunn til å anta at enda færre vil nå taket på 80 passeringer.

– Unntakene er antakelig deler av næringslivet, som i langt større grad vil nå 80 passeringer eller mer, heller enn barnefamilier, sier Fjellstad.

Bilistenes andel den samme

Hun sier videre at det har vært viktig i styringsgruppa å jobbe for at bilistenes andel av kostnadene ved Harstadpakken ikke skulle øke i forhold til den opprinnelige andelen av de tidligere kostnadsberegningene.

– Harstadpakken er, som alle vet, blitt en milliard dyrere. Prosentandelen som bilistene skal betale av denne økningen, er den samme som tidligere. Men ja, kronebeløpet den enkelte må betale per måned, øker som følge av de økte kostnadene.

– Vi fortsetter jobben for å øke andelen fra blant andre staten og fylket, i tillegg til at vi jobber med renteberegningene på lånene.

– Selv om det knyttes en viss usikkerhet rundt bidraget på 180 millioner kroner fra staten, er signalene så langt positive.

– Nå er målsettingen å få denne søknaden behandlet i Stortinget i en samleproposisjon i mai, slik at helheten kommer på plass, og fullfinansieringen er i boks, sier Fjellstad.

Håper lokalpolitikere bidrar

Hun appellerer til politikerne i kommunestyret om å bidra med å påvirke sentrale politikere til å fatte et positivt vedtak om tilleggsbevilgninger

– Forhåpentligvis blir det et flertallsvedtak i kommende kommunestyremøte om en fullfinansiering av Harstadpakken. Selv om det er politisk uenighet i sak, håper jeg Fremskrittspartiets lokalpolitikere vil bidra til fortgang i saken, og rask behandling av proposisjonen i Stortinget.

– Det burde også være mulig å påvirke sentrale politikere til å endre den statlige medfinansieringen, i og med at rabattsystemet er endret fra 10 til 20 prosent. Her ligger det en mindreinntekt på 140 millioner som følge av økte rabatter, sier Fjellstad.

Vil sette oss tilbake

Selv om hun har registrert mye negativt på sosiale medier, er det få som tilkjennegir at de ikke ønsker nye og bedre veier.

– Stopper vi nå, ferdigstilles for eksempel verken Hagebyveien, Remakrysset eller en rekke gang- og sykkelveier. Dersom man mener at disse, og en rekke andre tiltak, bør realiseres til beste for alle, må pakken fullfinansieres. Å stoppe nå vil være å sette oss tilbake til 2010–12 nivå, med små muligheter til å bedre infrastrukturen i Harstad. Dessverre er det uunngåelig å få til denne satsingen uten et spleiselag med bilistene. Når sluttsummen beklageligvis er blitt større, kommer vi ikke utenom at også bompengesatsene må økes, sier Maria Fjellstad.