Inntjeningen for bomringen rundt Harstad er lavere enn forventet. Færre passeringer og flere elbiler skal være grunnen til inntektssvikten.

Etter beregningene skulle det totalt ha passert 59.000 biler gjennom bomringen i desember, mens det reelle tallet endte på 48.000.

Styreleder Kristin Mobakken i Troms bompengeselskap sier at det ikke ble tatt høyde for el- og miljøkjøretøy da veipakken ble utarbeidet. I byer med bomring har populariteten til disse kjøretøyene økt. Dette skal ha ført til en inntektssvikt på 500.000 for desember alene, sier Mobakken til NRK.

Har gått tregt

Harstad Tidende har tidligere skrevet om at det har gått tregt i inntjeningen av bompengene.

I august hadde Mobakken ikke oversikt over hvor mye selskapet taper på elbilpasseringer.

– Da stortingsproposisjonen ble laget, ble det neppe tatt hensyn til at antall elbiler skulle øke så kraftig, sa hun da.

Slakt fra Frp-Stene

Fremskrittspartiets Eivind Stene sier at partiet helt fra starten har advart mot for optimistiske tall i beregningsgrunnlaget.

– Nå viser det seg at man har tatt i for hardt. Harstadpakken har hele tiden vært et luftslott basert på fagre løfter og urealistiske forventninger, sier han.

Stene er bekymret for hvordan man skal få dekket inn pengene som mangler.

– Småbarnsfamiliene som kjører mest og har minst vil få det tøft, sier han.

Noen planer om å utvide pengebruken er han i alle fall ikke med på.

– Nå må vi sette en stopper for galskapen.

Flere skjeletter?

Stene sier at han er spent på om det kan komme flere skjeletter fallende ut av skapene som utgjør Harstadpakken.

– Jeg lurer på hvor dette skal ende. Det er på tide å få elbilene med på å betale mer. De sliter også på veiene. Om ikke mer, på grunn av sin massive vekt.

Stene er bekymret over at inntektene svikter stort i desember.

– Det bør være en måned med mye trafikk. Men vi ser vel at folk holder seg unna steder som sentrum. Her må vi få flere parkeringsplasser straks.