Når en ung mann på 23 år entrer kommunestyrets talerstol for å belyse sammenhengen mellom kroppspress og psykiske plager, skal han bli lyttet til. Uansett hva et godt voksent kommunestyre måtte mene, har venstrepolitiker Even Aronsen nemlig både alder, innsikt og statistikk på sin side når han i sin interpellasjon tar til orde for en regulering av retusjert reklame, spesielt på kommunalt eide reklameplasser.

I utgangspunktet ber Aronsen om kommunestyrets tilslutning til å be rådmannen skaffe en oversikt over kommunalt eide plasser og andre offentlige rom hvor kommunen kan regulere hvilken type reklame som kan vises der. Videre utfordres rådmannen til å komme med forslag til hvordan kommunen kan legge føringer for hvilken reklame som tillates i det offentlige rom. Dette bør være en overkommelig jobb, og Aronsens initiativ til debatt og tiltak må hilses velkommen.

Mange som har passert middagshøyden i livet vil kanskje ha vansker med å se problemet, og dermed også ha utfordringer med å ta på alvor at glansbilder av perfekte kropper kan ha en utilbørlig påvirkningskraft på spesielt unge mennesker. Men faktum er, ifølge en SIFO-undersøkelse, at 85 prosent av tenåringsjenter opplever kroppspress, og hele 67 prosent av dem pekte på reklame som den viktigste årsaken. Og selv om de er klar over at reklamen er retusjert, svarer de at den likevel påvirker synet på egen kropp i negativ retning. Dette underbygges videre av andre undersøkelser, der én av fire jenter i videregående skole oppgir å ha høyt nivå av psykiske plager på grunn av et svært anstrengt forhold til mat og kropp.

Når vi hører historier om unge jenter og gutter som daglig teller kalorier og som dropper matpakken på skolen, er dette noe vi absolutt bør ta innover oss. Å innføre et generelt forbud mot reklame som pynter på sannheten, vil være en umulig øvelse. En regulering i en eller annen form bør imidlertid hilses velkommen, all den tid ungdommen selv mener det vil ha positiv effekt. Nå har også flere kommuner, deriblant Tromsø, tatt dette på alvor. Blant annet har formannskapet vedtatt at retusjert reklame på busskurene skal merkes med at dette ikke er en forfalsket virkelighet. Dette er et eksempel Harstad bør følge opp, og i torsdagens kommunestyremøte kan politikerne ta første skritt på veien.