Til Iren Reppen, som overtar som teatersjef ved nyttår, er det bare en ting å si:

– Flere sukkertøy, takk

Og det må vi kunne regne med. For hun fikk innvilget ekstrapenger nettopp til mer omfattende turnevirksomhet i kulturminister Trond Giskes sprudlende kulturbudsjett for 2009.

Denne uka avsluttet teatersjef Johnson sitt storslagne Hamsun-prosjekt i Harstad kulturhus. Han har brukte Knut Hamsun for å markere Hålogaland Teaters nye epoke, egen scene, ett av Europas mest moderne skuespillhus.

"Benoni og Rosa" var den første, "Mysterier" den andre. Begge fikk scenografiske løsninger som tok i bruk alle nyhusets teatertekniske finesser.

Fine greier for publikum i Tromsø.

Skitt for folk i Kirkenes og i Alta, på Finnsnes og i Harstad at teateret, som skal betjene hele Finnmark og hele Troms, produserte godbiter i et format turneteateret ikke var i stand til å turnere med.

Det kom kritikk fra Harstad, fra Finnmark. Organisasjonen Teaterets Venner tok saken opp med Kulturdepartementet - og departementet måtte minne Hålogaland Teater om turneforpliktelsene.

Det nyttet.

Siste oppsetting i Hamsun-trilogien er i turneformat. I hvert fall for de best utstyrte kulturhusene i nord.

Så endelig kom "Pan".

Til Harstad.

Den skulle jeg se.

Vår nye, unge kollega, Rune Robertsen fra Tromsø er sportsreporter med et utvidet kulturbegrep og sterkt utviklet sans for Hamsun.

Fin kar, altså.

Han hadde, i motsetning til meg, sett de to første. Og måtte bare ha med seg den tredje.

Men mandag formiddag, foran billettluka i Kulturhuset sa den hyggelige selgeren:

– Dessverre, utsolgt

Hva, Hålogaland Teater utsolgt i Harstad?

Man tuller ikke med folk på pilegrimsvandring til den store.

Men det var ingen spøk - og dermed måtte unge Robertsen og jeg knegå kulturredaktør Dankertsen om å få lov til å lage noe om billettkø og "Pan", om Hamsun eller Johnson, om Harstad som teaterby eller regionteateret som igjen har skaffet seg turnekart. Om hva som helst, bare vi fikk to pressebilletter.

Mandag var Bente-Lill en engel.

661 solgte billetter kunne vært mange flere om de ikke hadde ventet med salg til galleriet før til sent på dagen.

Fra Tjeldsund kom busslaster for å se bygdas egen sønn Per Kjerstad briljere som løytnant Glahn.

De fikk med seg Nils Johnson overbevisende som den unge Mack. Edvarda, erotisk og djevelsk. Eva, erotisk, men omgitt av djevler.

Samegutten Ante fra fortidens barne-tv fylte doktorens rolle.

– Har ikke hørt om han, sier Robertsen - og gjør meg gammel.

Kulturhusdirektør Ola Løkholm er tilfreds med at Harstad er teaterby god som noen bare tilbudet er godt nok. Og med at huset håndterer den spesielle og imponerende scenografien.

Regien var passe frekk og godt rocka. Fra et ungt publikum rekrutteres en ny generasjon for Hamsun.

Hamsundagene dør neppe med det første.

Før forestillingen ble det dannet en venneforening for Hålogaland Teater i Harstad. Nils Johnson har revansjert seg grundig siden turné-oppstyret og har beredt veien for Iren Reppen.

"Pan" har høstet toppanmeldelser. Femmere og seksere.

Robertsen, som har sett alle, rangerer "Mysterier" som best av de tre.

Men for meg som bare har fått se "Pan", for meg var den den aller beste.

Men husk, Iren Reppen, sørg for at sukkertøyet ikke blir i Tromsø, du må også ta det med deg hjem.

Sitat:

Iren Reppen, sørg for at sukkertøyet ikke blir i Tromsø, du må også ta det med deg hjem.