Skrevet av: Harstad SV

Forslaget om jernbane i Nord-Norge ble første gang lansert i 1872, av Ole Tobias Olsen.

En tidenes forkjempere for Nord-Norgebanen var Magnar Hellebust som på 1970–80 tallet fikk prosjektet på den samferdselspolitiske dagsorden.

Magnar Hellebust arbeidet aktivt i mange tiår for forlengelsen av Nord-Norgebanen fra Fauske og nordover. Fra 1960 og fram til 1980 jobbet Magnar Hellebust aktivt med å få forståelse for å knytte hele Nord-Norge sammen med landet for øvrig med en jernbane.

Farlige vogntog på nordnorske veier er et særdeles stort sikkerhetsproblem i trafikken. Dette gjelder spesielt de utenlandske vogntogene, og særlig på vinterføre.

Narvik sentrum trekkes for eksempel fram som det stedet hvor trafikken av større kjøretøy (det vil si større enn 12,5 meter) er høyest. Her passerer det i snitt 442 større kjøretøy hvert eneste døgn eller 160 000 større kjøretøy i løpet av ett år.

Realisering av Nord Norgebanen vil:

  • Gi miljøvennlig drift

  • Binde Norge sammen

  • Gi økt trafikksikkerhet

  • Avlaste godstransport på E6

  • Skape varige arbeidsplasser

  • Gi grunnlag for nye næringer

  • Synliggjøre satsing på nordområdene

  • Skape viktig transportinfrastruktur

Banen ble sist utredet i 2019 av Jernbanedirektoratet. Her går det fram at en jernbane mellom Fauske og Tromsø kan koste mellom 113 og 120 milliarder kroner.

En fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen vil gi oss nyttig kunnskap om hvordan jernbane mellom Fauske og Tromsø kan realiseres. Jernbanedirektoratet er i gang med utredningen. Rapporten skal leveres til Samferdselsdepartementet sommeren 2023.

Det er flere gode grunner for å bygge Nord-Norgebanen. Det er viktig å følge opp den gamle ideen å binde hele landet sammen. Alle ønsker seg bort fra den livsfarlige E6 som eneste landverts forbindelse mellom nord og sør.

Så er det klimaargumentene, hvor en bygging av Nord-Norgebanen er et av landets viktigste enkelttiltak for at Norge skal innfri klimamålet om 50–55 prosent reduksjon av CO₂-utslippene fram mot 2030 og videre mot 2050.

Norge er på europatoppen når det gjelder trafikkulykker med vogntog. Et stort antall av vogntogene som kjører på nord norske veier er engasjert av oppdrettsnæringen. Denne næringen er forventet å vokse videre, og dermed vil det bli stor økning av vogntog på nordnorske veier i fremtida.

Saken om Nord-Norgebanen har vært trenert lenge nok. Forlenging av Nord-Norgebanen skal ha høyeste prioritet, til beste for Nord-Norge og Norge.