Av: Katrine Flostrand, uavhengig kommunestyrerepresentant i Tjeldsund kommune.

Jeg ønsker å si et par ting rundt kommunedirektør Torbjørn Simonsen sitt forslag til budsjett 2023 og økonomiplan 2023 -2026 for Tjeldsund Kommune, som nå ligger ute til høring.

Simonsen kommer i budsjettforslaget sitt med et par punkter som skal redde Tjeldsund ut av et økonomisk uføre. I en tid der andre kommuner sliter med å ha nok institusjonsplasser for eldre, foreslås det bla følgende:

– Strukturendringer innen helse og omsorg gjennom nedleggelse av Sandstrand bo- og servicesenter og Grovfjord bo- og servicesenter.

– En utredning av kostnader og inntekter knyttet til hjemmehjelp innen 30.06.2023.

– En utredning på hvordan matleveringen til institusjoner og hjemmeboende skal gjennomføres i fremtiden innen 30.06.2023.

I prosadelen står det øverst på side 48 i tillegg : «Det er foreslått en nedleggelse av Sandstrand Bo og Servicesenter (SBS), Grovfjord Bo og Servicesenter (GBS) og en flytting av Sentralkjøkkenet til Evenskjer.»

Ved å gjøre dette mener Simonsen at en skal kunne spare 437 467 kr hvert år fremover for flytting av Sentralkjøkkenet. Det er tvertimot ikke tatt med kostnader knyttet til en oppbygging av et fungerende kjøkken på Evenskjer.

Når en vet at kjøkkenet ved Skånland sykehjem ikke tilfredsstiller de krav som stilles til et slikt kjøkken, er da betimelig å stille spørsmålstegn ved om disse tallene stemmer? Vil det bli en besparelse i det hele tatt? Eller vil kommunen i stedet ende opp med å ta opp mer gjeld?  Hvor er den økonomiske analysen? Hvor kommer disse tallene fra?

Ved å legge ned  de to bo- og servicesentrene i Grovfjord og på Sandstrand skal det spares vel 7 mill hver på de to. Totalt 14 mill.

Samtidig foreslås det å etablere en prosjektgruppe med bred sammensetning som får opdraget med å starte planleggingen av ett felles omsorgssenter i kommunen, hvor langtids- /kortidstilbud (sykehjem), omsorgsboliger med tilhørende helsetjenester mv kan samlokaliseres. Det foreslås at kommunedirektøren utarbeider eget mandat for utredningsarbeidet og budsjett for arbeidet innarbeides i budsjett 2024.

Hvor mange aldershjem og sykehjemsplasser har Tjeldsund?

- GBS 8 aldershjemsplasser

- SBS 9 aldershjemsplasser (pluss 5 rom som ikke er tatt i bruk)

- Fjelldal omsorgssenter 22 sykehjemsplasser (der 2 plasser avsatt til korttidsopphold/utskrivningsklare pasienter).

- Skånland sykehjem 30 sykehjemsplasser (der 2 plasser er avsatt til korttidsopphold/utskrivningsklare pasienter)

Kommunen har altså 77 rom tilgjengelig per dags dato. Selv om 5 av de bevisst er valgt ikke å bli tatt i bruk. Om flertallet med AP, H, FRP i spissen får det som de vil, reduseres dette til 52 plasser. Vet vi med sikkerhet at dette holder frem til det nye sykehjemmet står ferdig? Dette kunne en helse- og omsorgsplan sagt noe om, men vent en slik plan har vi vel ikke?

I kommunestyret den 9. desember 2020 ble sak 161/20 kommunal planstrategi 2020-2024 vedtatt. Kommunedelplan for helse,- omsorg og velferd som skal være retningsgivende for helse- og omsorgssektoren er dog enda ikke utarbeidet og på plass. 3 år etterpå!

Planprogrammet er satt i gang like før jul i fjor- og har vært til høring med frist 29.januar i 2023, der sies at planen skal være ferdig i desember 2023. Altså lenge etter at en har lagt ned SBS og GBS, og dermed har redusert antall institusjonsplasser med 17 (24 om en tar med de 5 rommene som en nekter å ta i bruk ved SBS).

I administrasjonens uttalelse i kommunestyresak 46/21 sies det:

«Med utgangspunkt i befolkningsprognoser og evt kjennskap til eventuelle særskilte behov ved befolkningen som forventes å øke, bør kommunen gjøre vurderinger rundt hvordan befolkningsammensetningen vil påvirke tjenestebehovet og utgiftene…..forventninger om flere eldre over 90 år innbærer normalt at tilbudet innen helse- og  omsorg øker.» Dette ble sagt i 2021.

Likevel skal en nå redusere antall institusjonsplasser i en tid der andre kommuner bygger opp antall plasser. Jeg spør meg,  hvorfor settes det igang med en omfattende omstrukturering av helse- og omsorgsiden uten at kommunen har en kommunedelplan for helse-, omsorg og velferd på plass?

«Økonomiplanen skal vise vise hvordan langsiktige utfordringer, mål og strategier i kommunale og regionale planer skal følges opp.» Dette sier kommunedirektøren i sitt budsjettforslag. Jeg påstår at dette ikke følges opp i det budsjettforslaget som nå er ute på høring.

Nytt flott sykehjem med plass til alle, flott det, men har vi råd til dette da?

Kommunedirektør Simonsen sier dette om kommuneøkonomi og økonomisk handlingsrom:

«Kommunen har gjennom investeringer pådratt seg betydelig lånegjeld. Etter planlagte investeringer i 2022 er finansiert er lånegjelden på kr. 560 millioner. Dette gjør kommunen sårbar for svingninger i rentenivået.  ..For 2023 ser vi at rentekostander øker med om lag kr 10 millioner i forhold til revidert budsjett for 2022.»

«Kommunen har som mål at netto lånegjeld ikke overstiger 100% av brutto driftsinntekter.»

I følge tabell s  30 budsjetteres det med driftsinntekt på kr 481,5 millioner kroner i 2023.

Tabell s. 32 viser at kommunen pr budsjett 2023 har en gjeldsgrad(gjeld i prosent av driftsinntekter) på 119,6 prosent som reduseres i økonomiplanperioden til 107% i 2026.

Dette uten at en kostnad for bygging av et helse- og omsorgssenter (nytt sykehjem) i størrelsesorden 5-600 millioner er tatt inn i budsjettet. Da vil gjeldsgraden bevege seg over 200 prosent.

Kommunen har således ingen handlingsrom til å påta seg ny gjeld, dette sier kommunedirektør Simonsen svart på hvitt i sitt eget budsjettforslag.

Likevel går et flertall med AP, Høyre og FRP i formannskapet inn for budsjettforslaget. Formannskapet er kommunens økonomiutvalg, de skal påse at økonomien styres i riktig retning, og at saksframlegg til kommunestyret er gjennomarbeidet og gir gode faktagrunnlag for å ta beslutninger.

Jeg tør påstå at de her svikter i sin jobb, men det er heldigvis enda ikke for sent å snu. Det er til syvende og sist kommunestyret som tar den endelige beslutningen.

Bevar GBS og SBS, behold Sentralkjøkkenet der det er, i nedbetalte og billige lokaler.

Jobb ferdig en god og gjennomarbeidet helse- og omsorgsplan.

Ta så avgjørelsen om å bygge et nytt sykehjem basert på fakta og analyser over behovet for tjenester i Tjeldsunds befolkning de neste 50 årene som kommer.  Og ikke minst med en analyse av kostnader dette innebærer. Det kan bli dyrt å IKKE tenke seg ekstra om i en slik sak.

Å åpne GBS og SBS etter en nedlegging stiller helt andre krav til lokaler, og blir dyrere enn å opprettholde.

Følg målene som er satt på s. 55 i budsjettforslaget:

– Ha tilstrekkelig dimensjonering av institusjonsplasser ut fra lokale forhold.

– Styrke hjemmebaserte tjenester slik at innbyggerne kan bo hjemme lengst mulig.

Kan dere svart på hvitt garantere at en nedleggelse av så mange plasser IKKE vil ramme de eldre?

Synes dette mer og mer ligner «keiserens nye klær» jeg. Det er lov å tenke seg om en gang til!