Skrevet av: Alf Fagerheim, 3. kandidat på Harstad Senterparti sin kommunevalgliste.

Barn og ungdom påvirkes lettere av markedsføring og reklame enn voksne, og har vanskeligere for å skille skjult reklame fra direkte reklame. Samtidig ser man et enormt og uetisk markedsføringstrykk mot barn og unge på sosiale medier og fra bloggere/influensere, som kun har som mål å tjene penger.

Nesten halvparten av innleggene fra de mest populære bloggerne/influensere inneholder reklame (skjult og åpen reklame). Det kommer fram i en undersøkelse fra Medietilsynet. I tillegg handlet ett av tre innlegg hos bloggerne/influenserne om alkohol, tobakk, vold eller kropp.

I samme undersøkelse sier 7 av 10 ungdommer, som er på sosiale medier, at de synes det er for mye reklame på sosiale medier.

Det er derfor svært positivt at det nå er flertall på Stortinget, med Sp, Ap, SV og Rødt, om forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot unge under 18 år. I tillegg er det flertall for et forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år. Dette er et riktig steg i retning for å få ned blant annet forbruket av sukker, koffein (som finnes i energidrikker), mettet fett og salt blant unge.

Et sunt og helsefremmende kosthold og psykisk helse henger sammen. Det er derfor fornuftig og bra at regjeringen, pluss SV og Rødt, nå tar unges kosthold på alvor ved å unngå at de eksponeres for markedsføring av varer som gir usunt kosthold.

Frp og partiets helsepolitiske talsperson, Bård Hoksrud, reagerer på at dette er overformynderi og inngripende ovenfor folk. Han og Frp mener det skal være opp til ungdom selv å ta valget om eget kosthold.

Det er uforståelig at Frp ikke ønsker å skjerme barn og unge fra å bli eksponert for reklame og markedsføring av usunne mat- og drikkevarer. Frp tenker ikke på barn og ungdoms fysiske og psykiske helse ved å overlate ansvaret til dem selv. Det er voksnes ansvar å skjerme barn og unge mot negativ påvirkning. Det gjøres blant annet ved regelverk og gode forbilder.