UP har de siste årene fått flere patruljer ut på veiene i Troms. Samtidig er utstyret deres blitt kraftig forbedret, blant annet med lasere i alle patruljebilene. Resultatet viser seg tydelig i statistikkene. Over en femårsperiode har antallet anmeldelser som følge av fartsoverskridelser økt med 28 prosent her i politidistriktet. Aldri før har risikoen for å bli tatt for ulovlig kjøring vært større.

At stadig flere råkjørere blir pågrepet, straffet og gjerne henvist til et liv som fotgjengere for en kortere eller lengre periode, er etter vår oppfatning et utelukkende gode. ”Ikke tøft å være død”, heter det i den gamle trafikkampanjen. Vi legger til: Det er jammen ikke tøft å ta livet av andre heller. Det har mange trafikkdrapsmenn smertelig har fått erfare – egoistiske, våryre sjåfører som skulle tøffe seg på veien, men som endte opp i retten som ulykkelige drapsmenn.

UPs distriktssjef Geir Marthinsen påpeker at målet med utrykningspolitiets virksomhet ikke bare er å avsløre. Vel så viktig er det å avskrekke – forebygge og forhindre uvettig kjøring. Usikkerheten på om politiet kan befinne seg i bilen bak, eller rundt neste sving, skal i seg selv virke preventivt. Mye tyder på at man kan ha lykkes med strategien i fylket. Parallelt med at flere anmeldes for fartsovertredelser, viser ulykkesstatistikken en klart synkende tendens.

Veien her i nord er under enhver kritikk. Men – det er ikke de dårlige veiene som tar liv eller som kvester folk for resten av livet. Bilførere har ikke bare mulighet til, men også plikt til, å tilpasse farten og kjøringen etter forholdene. Alltid! Omfattende undersøkelser underbygger da også at fart og førerfeil er de klart viktigste årsakene til dødsulykker på norske veier.

Det er derfor all grunn til å være sjeleglad hver gang UP lykkes med å parkere de største trafikkidiotene blant oss – de risikovillige, aggressive og livsfarlige bilførere som du brått kan treffe på rundt neste sving.