På tross av sterk motarbeiding fra visse offentlige og halvoffentlige «institusjoner» (se Finansavisen 24.04.2018), har selskapet Evenes Utvikling AS siden 2017, arbeidet ufortrødent med å komme i mål med bygging av et parkeringshus på den såkalte Stunes eiendommen (billigparkeringen) ved Evenes flyplass.

Den statlige reguleringsplanen fra 2020 gir klare føringer for at eiendommen som ligger tett inntil passasjerterminalen på Evenes flyplass, skal kunne bygges ut for næringsvirksomhet. Evenes Utvikling AS har nå planen klar for å igangsette bygging av et 5 etasjer parkeringshus med kapasitet for 1100 biler, og vi vanlige folk som er brukere av flyplassen, er kjempefornøyd med nyheten.

Evenes flyplass betjener ikke bare Harstad og Narvik, men et stort omland som bl.a. innbefatter Lofoten, Vesterålen og Andøya. Dette betyr at flypassasjerer ved Evenes har opptil 6 timers flybussreise en vei med billettpris ca kr. 300. Mange flyreisende velger derfor bruk av egen bil. Til tider kan det være opptil 1500 biler parkert på Evenes.

For oss brukere av flyplassen som i vinterhalvåret etter en reise, ofte har erfart å måtte grave bilen frem fra snøskavlen, har parkeringshus ved Evenes flyplass vært et sterkt etterlengtet tilbud i mange år.

At det private selskapet Evenes Utvikling AS tar den økonomiske risikoen, og nå er klar til å bygge parkeringshus, er en skikkelig gladnyhet for oss flyreisende.

Det blir spennende å se hvilke mottrekk Avinor vil foreta seg for å stoppe bygging av parkeringshuset. Med de erfaringer undertegnede tidligere har gjort personlig mht utbygging av publikumstilbud på ved Evenes flyplass, vil jeg bli svært overrasket om ikke Avinor med stor styrke vil forsøke å forhindre bygging av et parkeringshus som de selv ikke kontrollerer. Parkeringshuset vil nødvendigvis være en konkurrent til Avinors egen parkeringsservice på Evenes.

Jeg var selv tilbake i 2013-14, direkte involvert i grunneier Thorbjørn Stunes planer om bygging av hotell ved flyplassen på Evenes, og erfarte til fulle hvordan Avinor aktivt og uten blygsel forhindret bygging av hotellet, - jfr. min avisartikkel i Fremover den 28. april 2016.

Ansatte i Avinor ynder å påpeke at de har et «samfunnsoppdrag», - som om ikke vi alle har et samfunnsoppdrag. Forskjellen er at mens vi andre oppfatter vårt samfunnsoppdrag bl.a. å være tilrettelegging av løsninger som er til fordel for allmenheten, så synes man hos Avinor å oppfatte at deres samfunnsoppdrag er å sikre monopol for Avinor, «koste hva det koster» for folk flest.

I et innslag i NRK Dagsrevyen den 7. januar i år, var det stort søkelys på Avinors krav om nødvendigheten av støydempende tiltak på grunn av støy fra de nye kampflyene på Evenes. Her var det sterke krav om behov for å bli tilført ytterligere statlige midler, og ansatte i Avinor som ble intervjuet, fremhevet spesielt Avinors krav om å bli tilført statlige midler for bygging av parkeringshus.

Dette er ganske oppsiktsvekkende all den stund Evenes Utvikling AS’ planlagte bygging av privatfinansiert parkeringshus, har vært offentlig kjent i lang tid, og siden tidligere i desember 2021 kjent fra detaljert avisomtale i Nord Norske aviser. Dette er selvfølgelig også godt kjent for Avinor på alle plan i deres organisasjon. Likevel tillater Avinors ansatte seg den utrolige freidighet å forutsette uten blygsel, at vi andre skattebetalere skal finansiere et parkeringshus for Avinor, slik at Avinor skal kunne forhindre sunn konkurranse fra private parkeringsaktører på Evenes.

At Evenes Utvikling AS’ nye parkeringshus vil ivareta påstått behov for støyskjerming ved flyplassen, og derved forhindre helsemessige skader for de reisende, er kanskje ikke så viktig satt opp mot Avinors behov for parkeringsmonopol.

Jeg antar opplegget for konkurransebegrensning allerede er notert med stor interesse av konkurransetilsynet, og at de sørger for å ivareta sine oppgaver som de i sin tid gjorde ved å tillate Norwegian å konkurrere med SAS, et vedtak som ellers ble en velsignelse for oss nordlendinger.