Det var på grunn av anleggsarbeid på Harstadpakken at «høyreregelen» på Seljestadveien ble midlertidig skrotet for et drøyt år siden. «For å få bedre flyt i trafikken» var begrunnelsen Statens vegvesen kom med for å i en tidsbegrenset periode omregulere strekningen til forkjørsvei. Og selv om det lå andre forutsetninger til grunn, primært på grunn av en betydelig økning i antall biler, må dette tolkes som en erkjennelse av at trafikkavviklingen på nettopp Seljestadveien er best tjent med dagens løsning.

Blant annet derfor er det overraskende at Harstad kommune synes å stå steilt på at trafikkmønsteret skal tilbake til det opprinnelige i løpet av relativt kort tid. Det betyr at vi etter et års etablering av andre vaner, igjen skal stoppe for all trafikk på sideveier som Gamle Kirkevei, Buveien, Bjørk allé, Skoleveien etc.

Sett i lys av veivesenets uttalelse for ett år siden, betyr altså dette at man heretter ønsker en dårligere flyt i trafikkavviklingen. Riktig nok vil trafikkbelastningen bli vesentlig mindre når hovedinnfartsåren inviterer til normal ferdsel, men Seljestadveien vil likevel ha en relativt høy årsdøgnstrafikk. Spesielt ved arbeidsdagens slutt vil det være mange biler på veien, og derfor er det langt på vei umulig å finne ett eneste argument for å gjeninnføre gammelt kjøremønster.

Å regne hjem en trafikksikkerhetsgevinst med høyreregelen, fremstår dessuten som en matematisk krevende øvelse når det gjelder akkurat denne veibiten. I alle fall strider en slik hypotese mot erfaringsgrunnlaget som bringes til torgs av en gruppe, som bedre enn andre vet hva de snakker om. Yrkessjåførene.

I et brev til Harstad kommune forteller Connect Buss, Fellesforbundet CBH og YTF Harstad at de har fått flere henvendelser fra sjåfører som ikke bare opplever en lettere arbeidsdag med bedre flyt i trafikken. Viktigere er det at de opplever trafikksikkerheten som betydelig bedre som følge av færre brå oppbremsinger. Og skrur vi tiden ett år tilbake, så vet vi alle hva Seljestadveien har å by på av den slags. I så måte vil det sannsynligvis gi lave odds å gjette på at ytterst få harstadværinger ønsker seg tilbake til den gang da.

Fra kjøreskolelærere blir Seljestadveien pekt på som en av de mest risikoutsatte veiene vi har her i kommunen. Dette nettopp på grunn av høyreregelen og alle sideveiene som kommer inn. Enten du går eller sykler på fortauet, eller kjører bil på hovedveien, kommer synlige og langt mindre synlige krysningspunkter i tur og orden. Flere av dem er å karakterisere som så risikable at alle parter, i et trafikksikkerhetsperspektiv, vil være best tjent med at trafikk inn på Seljestadveien underlegges vikeplikt.

I sitt svar til brevet fra de nevnte forbundene, konkluderer kommunedirektøren med at opprinnelig trafikkregulering videreføres, og at det er en trafikksikkerhetsmessig vurdering som ligger til grunn.

Da er det ikke bare fristende, men også høyst betimelig å få innsikt i hvilke trafikkfaglige vurderinger, spesifikt for Seljestadveien, som trumfer argumentasjonen vi har hørt fra yrkessjåfører og kjøreskolelærere.

I mangel av en slik begrunnelse er det all grunn til å be om en ny vurdering. Det er som kjent ingen skam å snu.