Når vi sier «vi skal en tur til byen» er det dette området vi mener.

Det forteller hvor sterkt det står i folks bevissthet. Utfordringen er både å bevare og fornye innenfor realistiske og gjennomførbare økonomiske rammer.

Handlekraft

Et nært samarbeid med andre offentlige aktører - stat og fylkeskommune, Harstad Havn KF, private aktører (gårdeiere og næringsliv) er derfor både naturlig og nødvendig.

Sentrumsplanen har vært diskutert mye over flere år. Sentrum og havn ble et viktig tema foran lokalvalget i sept15. Nesten på samme måte som Harstadpakken ble det i 2011.

Debatt er greit, men nå er tiden kommet for en mer konkret fase. Harstad er skapt «ved egne krefter.» Nå må vi vise at vi ikke bare kan diskutere, men også har handlekraft/gjennomføringsevne, får ting til å skje og har vilje og evne til å komme videre.

Vi er Nord-Norges 3.største by og må tenke og handle deretter (Rana kommune er enorm i areal og større i folketall enn Harstad kommune, men Harstad by er større enn Mo.)

Nye muligheter

Når den 1,4 kilometer lange tunnelen gjennom Harstadåsen - juvelen i Harstadpakken, står ferdig sommer/høst 2019 får sentrum et helt annet og ”mykere” trafikkbilde. Den rene gjennomgangstrafikken blir kraftig redusert (Vegvesenet anslår minimum 40 prosent.) En miljø- og trafikksikkerhetsforbedring av dimensjoner. Det åpner nye muligheter for et mer levende, trivelig og opplevelsesrikt sentrum, men jobben med å gjøre det mer attraktivt må starte nå.

Nøkkelen i forhold til sentrumsvitalisering er å øke tilgjengeligheten for privatbilen, kollektivtrafikken, syklistene, fotgjengerne, passasjertrafikk sjø og småbåt-trafikken. Etter mitt syn er dette viktigere enn diskusjonen om byen skal få et Vinmonopol-utsalg nummer to (at ett fortsatt skal være i sentrum er en selvfølge.)

Konkrete forslag

  • Flere parkeringsplasser. Til det trenges det noe mer areal. Harstad sentrum er trangt og har derfor oppigjennom årene vært tilført betydelig areal ved utfyllinger.

  • Et kollektivknutepunkt/rundkjøring for langdistansebusser og taxi med nærhet til hurtigbåt, hurtigrute, cruisefartøy med mer for smidig og sikker trafikkavvikling. (Samarbeid med Troms fylkeskommune og Harstad Havn.)

  • Dette kan løses med en mindre utfylling (masser fra tunnelen) med utgangspunkt i vedtatt og stadfestet reguleringsplan fra mai 2007.

  • En skjermet havn for småbåter (havna har planer for dette)

  • Opprusting av de mest sentrale sentrumskaiene (havna har planer også for dette)

  • Sammenbinding mellom sentrum og bl.a. det nye Statoil-bygget gjennom «Stien langs sjøen»

  • Det gjennomføres et forsøk med gratis parkering i sentrum på lørdager. Er dette vellykket etableres ordningen permanent.

SENTRUMSPLANEN: - Nøkkelen i forhold til sentrumsvitalisering er å øke tilgjengeligheten for privatbilen, kollektivtrafikken, syklistene, fotgjengerne, passasjertrafikk sjø og småbåt-trafikken, skriver Helge Eriksen. Foto: Knut Godø