Av: Tom Einar Karlsen, Fellesforbundet, Rita Hansen, leder av LO Sør-Troms, Synnøve Søndergaard, LO Troms og Finnmark.

LOs regionkonferanse kan ikke godta at en bedrift rammes av regjeringens vedtak om å stenge havner for russiske fiskebåter.

Regjeringen har pekt ut Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes som de eneste havnene der større russiske fiskebåter kan legge til. Øvrige havner er stengt for disse fartøyene. Dette har som kjent medført betydelige utfordringer for Harstad Mekaniske Verksted. Bedriften hadde oppdragsportefølje, i hovedsak basert på russiske fiskefartøy, på om lag 140 millioner kroner. Den russiske andelen er nå bortfalt. Det sier seg selv at situasjonen er svært alvorlig, og mange arbeidsplasser hos Harstad Mekaniske Verksted og underleverandørene er satt i spill.

Harstad har en lang historie innenfor verfts industri, så det er et skudd for baugen at vi opplever at HAMEK, en av hjørnesteinsbedriftene i Harstad, får avslag på dispensasjonssøknaden angående havneanløp av russiske fiskefartøy.

Vedtaket om forbud mot havneanløp av russiske fiskefartøy rammer HAMEK som eneste verft i nord som har søkt dispensasjon fra vedtaket. Siste russiske fartøy har forlatt, og avtaleboka hos HAMEK er mager.

Det var ei positiv oppfatning og forventning etter dialog og bistand for veiledning samt utfylling av dispensasjonssøknaden for anløp av russiske fartøyer i Harstad. Det har tatt måneder for å få behandlet søknaden. Da vedtak om avslag kom, var det ikke med noen form for konkrete tiltak, tilskuddsordning eller annen økonomisk kompensasjon for å hjelpe HAMEK.

HAMEK er det eneste verftet som har søkt om dispensasjon fra vedtaket både sør for og nord for Tromsø. Det er vanskelig for vanlige folk å forstå hvorfor en bedrift stenges ute av det gode selskap. Dersom det handler om sikkerhet og kontroll, forstår vi ikke at det skal være vanskeligere å håndheve samme tiltak i Harstad som for i de andre tre havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord.

Ifølge statssekretær Eivind Vad Petterson (AP) åpner Ukraina-forskriften for at UD kan gi dispensasjon i «særskilte tilfeller» når sanksjoner får en klart utilsiktet virkning. Søknaden avslås fordi vi ikke kan se at de aktuelle anløpene kan anses som særskilte tilfeller hvor forskriften kan få en klart utilsiktet virkning. «Da unntaket for russiske fiskefartøy ble snevret inn til å gjelde anløp i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord, var det klart at dette ville få konsekvenser for øvrige havner. Dette var altså ikke utilsiktet» Det er ikke lett å forstå, eller ta innover seg at vedtaket ikke får en utilsiktet virkning, når det får en slik konsekvens for HAMEK som mister oppdrag for millioner. Når det også er slik at oppdrettsnæringen sitter på gjerdet og avventer med oppdrag, får vedtaket enda større konsekvenser for HAMEK og vårt lokalsamfunn.

Dette vil ramme ansatte, lærlinger, underleverandører og handelsstanden. Tilflytting og bolyst vil også mest sannsynlig rammes. Usikkerheten hersker, ansatte med fagkompetanse søker annet arbeide, flytter, og vi mister fagkompetanse. Det vil bli større problemer med å få flere lærlingplasser, og opprettholdelse av kompetansen på området vil bli vanskeligere. Der det fins arbeid og muligheter vil også folk bosette seg. Sikkerhetspolitisk må det jo være best at folk bor og jobber her i Nord-Norge.

Det er ikke kommet noen konkrete tiltak for å bidra til at HAMEK blir minst mulig skadelidende.

Så nå må beslutningstakerne kjenne sin besøkelsestid å få virkemiddelapparatet til Harstad for å hjelpe HAMEK å finne gode løsninger på denne situasjonen vi har havnet i, enten den er tilsiktet eller utilsiktet.

Våre klare forventninger er at beslutningstakerne nå kommer til oss og møter Fellesforbundet, LO, NHO, HAMEK, LO i Sør-Troms og ordfører.