Skrevet av: Ordførerkandidat Pål Brodtkorb og vara- ordførerkandidat Roar Johansen i Tjeldsund arbeiderparti.

Arbeiderpartiet i Tjeldsund har som et av sine viktigste politiske mål – i kommende periode, å bedre kommunens økonomi. Kun dette setter Tjeldsund kommune i stand til å møte dagens- og fremtidens utfordringer innen eldreomsorg og en rekke andre viktige områder. Vi har for lengst innsett at det krever tøffe beslutninger å tilpasse kommunens virksomhet til dagens økonomiske rammer, men som et ansvarlig parti må vi ta ansvar for hele kommunen- og alle kommunenes oppgaver.

Tjeldsund tverrpolitiske liste (TTL) har i leserinnlegg lovet kommunens innbyggere å omgjøre beslutningene kommunestyret var nødt til å gjøre for å kunne fremlegge et budsjett i balanse. I tillegg lover de å styrke bemanningen på flere tjenesteområder. Denne lovnaden blir i leserinnlegget fremmet uten at det redegjøres for hvordan alle disse millionene skal spares inn på andre områder. Å redusere administrasjonen med noen stillinger, som har vært TTLs gjennomgangsbudskap vil ikke på langt nær gi nødvendige antall millioner i besparelse, sett i forhold til kostnadene med å omgjøre vedtatte innsparingstiltak.

ROBEK (register om betinget godkjenning og kontroll) – hva innebærer det?

For de fleste kommuner som havner i registeret, kommer ikke dette som noen overraskelse. Kommuner som havner på ROBEK har lenge visst at dette var et sannsynlig utfall. Den hyppigste årsaken til at en kommune havner på ROBEK er at nødvendige omstillinger – eller tiltak, ikke er igangsatt i tide.

Svak kommuneøkonomi er som regel ikke et resultat av plutselige og uforutsette hendelser. Snarere skyldes svak kommuneøkonomi en negativ utvikling som har fått pågå over flere år.

Tjeldsund kommune havnet i prinsippet på ROBEK listen 01.01.23, da man i desember året før ikke maktet å få flertall for et budsjett i balanse.

I juni 23 klarte man å få flertall for nedleggelse av Sandstrand og Kongsvik skoler, og Sandstrand bo- og servicesenter. Og et budsjett i balanse kunne legges fram, i tråd med kommuneloven.

Tertialregnskapene viser så langt, at vi i verste fall ender med et underskudd på 5,2 MNOK for 2023. Dette skyldes blant annet at effekten av alle innsparingsvedtak ikke er trådt i kraft enda.

Tjeldsund kommunestyre har vedtatt å ta opp en kassakreditt på inntil 20 MNOK, i tilfelle likviditetskrise, for blant annet å kunne betale ut lønn til sine ansatte. Dette er kanskje beskrivende for hvor anstrengt situasjonen til kommunen er. Heldigvis står denne kreditten fortsatt ubenyttet – på grunn av god politisk styring – ikke på tross av.

Hvordan har vi havnet der vi er i dag?

Gamle Tjeldsund og gamle Skånland var to kommuner som hver for seg hadde en anstrengt kommuneøkonomi. Begge kommuner hadde relativt høy lånegjeld. Etter et politisk initiativ, ble det besluttet å slå sammen de to kommunene. Rett før sammenslåing ble det i begge kommuner iverksatt mange – relativt store investeringer, som påvirket den økonomiske situasjonen ytterligere – i negativ retning (Sandstrand skole er ett slikt eksempel)

Sandstrand oppvekstsenter sto ferdig som nybygg på slutten av 2019. Bygget kostet da ca. 40 MNOK å bygge. På byggetidspunktet visste man at det i 2023 ville være 19 elever på Sandstrand skole (De var allerede født i 2019) Vi som lokalpolitikere skal være ombudsmenn for hele Tjeldsund kommune, og i ettertid kan en spørre seg om beslutningen om å bygge ny skole på Sandstrand var til det beste for hele kommunen.

I kommunesammenslåingen ble det og vedtatt at ingen ansatte skulle sies opp. Dermed forsvant i hele gevinsten med sammenslåing i ett politisk vedtak.

Skole – og fremtidig skolestruktur

Arbeiderpartiet, høyre, FRP og en uavhengig representant i kommunestyret har vedtatt at Kongsvik og Sandstrand skoler skal legges ned. Dermed har man og sagt noe om fremtidig skolestruktur i Tjeldsund. Fremtidig skolestruktur består av Ramsund, Evenskjer og Grovfjord skoler. Det som kan true denne skolestrukturen er om hvorvidt Sandstrand Montesorriskole får etablere et skoletilbud til ungdomstrinnet. Dette vil kunne true elevgrunnlaget, tilgangen på kvalifiserte lærere og fremtiden til vedtatt skolestruktur.

Når vi ser Tjeldsund kommune under ett i dag, er det ingen som helst tvil om at Kongsvik er den bygda som virkelig hadde trengt og fortjent å få Montessoriskole, ikke Sandstrand. Men dette er utenfor politisk kontroll, og baserer seg på hvor gode ressurspersoner en har i ryggen.

Struktur i eldreomsorgen

Fremtidig struktur innenfor helse og omsorgssektoren i Tjeldsund består av følgende komponenter:

1. Eldre som bor hjemme lengre

2. Omsorgsboliger rundt om i hele kommunen

3. Novatunet (omsorg+)

4. Sykehjemsplasser (Fjelldal og Evenskjer)

Sandstrand bo- og servicesenter er vedtatt nedlagt fra 01.01.24. Ved Sandstrand bo- og servicesenter bor det i dag totalt 9 personer, 4 av disse er fra Sandstrand og Tovik, mens 5 av disse er fra Evenskjer området. Dette viser med tydelighet at kommunens pleietrengende blir tatt inn og plassert der det er kapasitet, uavhengig av geografisk tilhørighet.

Skuta er snudd – og trenger kun mindre kursendringer

Hurtigst mulig ut av ROBEK – ansvarlig politikk i dag – gir handlingsrom i fremtiden.

Tjeldsund kommune er midlertidig parkert, og trengte sårt den kursendringen som nå er foretatt. Tjeldsund kommune trenger en stødig politikk som sakte, men sikkert tar oss ut av ROBEK, og tilbake til normalen. I en periode vil innbyggere måtte betale eiendomsskatt, til vi igjen får balanse og kontroll på økonomien.

Tjeldsund arbeiderparti

Skal sørge for at vedtatte bærekraftsmål for kommuneøkonomien holdes – og etterleves. Disse er forpliktende, og meddelt- og godkjent av Statsforvalteren i ROBEK prosessen.

Skal kjempe for vedtatt skolestruktur, Ramsund – Evenskjer – Grovfjord, dette er en struktur som gagner hele kommunen. I tillegg skal vi jobbe for leksefri skole, vi er en langstrakt kommune med elever som reiser med buss til alle skoler

Skal sørge for vedtatt struktur innenfor helse- og omsorg forblir vedtatt. Vi skal kjempe for å få gjennomført de eventuelle nye strukturendringer som måtte bli anbefalt i en fremtidig helse- og omsorgsplan.

Å snu skuta nå – betyr forlis

Det å reversere vedtak som er gjort i Tjeldsund, vil få katastrofale følger. Det vil akkumulere store underskudd, som til slutt blir umulige å håndtere.

At vi nå er på ROBEK er en gylden mulighet til å stoppe opp – trekke pusten, og få kontroll på situasjonen. Andre instanser ser oss i kortene – med nye øyne, og forteller oss hva som er lurt, og ikke. Dette gjør de uten følelsene som lever i magen på en lokalpolitiker.