LESERINNLEGG:

Harstadpakken 0,9 milliarder dyrere.

Harstadpakken er beregnet til å koste 1.620 millioner kroner (2016-tall), og skal dekkes av midler fra staten, fylket, kommunen og bompenger.

Valg av løsning og finansieringsmetode er vedtatt av kommunestyre i Harstad kommune, samt i Troms fylkesting.

Harstadpakken kvalitetssikret

Valget av løsning for Harstadpakken støttes, etter at Det Norske Veritas AS, Advansia AS og Samfunns- og næringslivforskning AS har kvalitetssikret de ulike alternativene i konseptvalgutredningen (KVU) for riksveg 83 Harstad. De har gått nøye gjennom de ulike konseptene og de tall og vurderinger som Statens vegvesen har lagt til grunn.

Kvalitetssikringen (KS1) er gjort på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet, og støtter hovedpunktene i KVUens prioriterte konsept 2, kollektiv- og gang/sykkelkonsept med tunnel.

Stortinget har vedtatt finansieringen

Stortinget vedtok den 19. juni 2014 utbygging og finansiering av Harstadpakken.

(Kilde: Statens Vegvesen nettside om Harstadpakken)

Det er nå kjent at overskridelsen (foreløpig) blir på hele 0,9 milliarder kroner tilsvarende 56 %. Hvordan er dette mulig? Har kvalitetssikringen bare vært en lek med tall? Eller har prosjektstyringen kollapset totalt?

Staten, ved Statens Vegvesen, har fremlagt et tilbud om innhold og finansiering av Harstadpakken. På grunnlag av dette tilbudet og på vegne av egne borgere, har Harstad Kommune, gjennom sitt kommunestyrevedtak gitt aksept for Harstadpakken. Det er derved inngått en avtale mellom Staten og kommunen forankret i tilbudet. I vanlige avtalerettslige forhold må tilbyder selv bære ansvaret for produksjonskostnadene ved å levere et produkt. Staten, ved Statens Vegvesen, bør derfor levere Harstadpakken til avtalt pris, 1.620 millioner kroner (2016-tall), uten å velte merkostnadene over på kommunen/borgerne/bilistene som er helt uten ansvar for budsjettkollapsen. At så skulle skje er vel å tro på Julenissen.

Hvis det er så lettvint å videreføre merkostnadene til kommunen og bilistene, viser dette at Statens Vegvesen ikke trenger å opptre ansvarlig, verken i dette eller i fremtidige prosjekter.