Liv Hanne Haugen med forestillingen Nordområdebevegelsen. Foto: Helge Matland

- Liv Hanne Haugens «Nordområdebevegelsen» er overraskende, tankevekkende og morsom, og den bør samle folk... Det skrev iTromsøs anmelder da dansekunstneren Liv Hanne Haugen sitt stykke Nordområdebevegelsen hadde premiere i fjor.

-Vi er veldig stolte for at vi kan vise danseforestillingen Nordområdebevegelsen med Liv Hanne Haugen på åpningsdagen, sier festspilldirektør Tone Winje.

- Dette er et sterkt stykke politisk scenekunst fra en kunstner som returnerte hjem til Nord-Norge, og plutselig oppdaget at hjemstedet hennes hadde blitt et "satsingsområde".

- Nordområdebevegelsen er usedvanlig vittig og viktig oppsetning. Dette er en sjelden sjanse til å få med seg en liten perle av en forestilling, før den drar videre til den store Edinburgh Festival Fringe i august, sier festspilldirektør Tone Winje.

Forestillingen har fått gode kritikker, men også provosert enkelte.

Norsk-russiske Elena Rushfeldt mener forestillingen «Nordområdebevegelsen» kan være stigmatiserende for russiske kvinner.

Hun har latt seg provosere sterkt av Haugens stykke, særlig at hun spiller på ordet «nordområde» med «horområde».

I tillegg trekkes Skiippagurra i Øst-Finnmark fram i forestillingen. Stedet var på slutten av 1990-tallet mye omtalt som samlested for russiske prostituerte.

Liv Hanne Haugen beklager at stykket hennes ble oppfattet slik, men forsvarer også sine hensikter med det hele.

- Min intensjon har vært å skape engasjement og interesse. Da er det nødvendig å sjonglere med roller og ikke minst grenser. Jeg prøver å balansere hårfint på grensen for å kommunisere mitt budskap, sier Haugen og legger til:

- Jeg har bevisst brukt klisjeer for å komme under overflaten på dem. Det ligger i kunstens kjerne at den skal tolkes forskjellig.