UTVIKLING: Harstad Skipsindustris nye reguleringsplan omfatter området innafor de blå linjene. Lengst sør kommer et kontorbygg på sju etasjer, med Statoil som leietaker. Men også den utvidete dokken vil bidra til fortsatt vekst og utvikling av ”verkstedbyen Harstad.” Illustrasjon: A3 Arkitektkontor AS

Det dreier seg om et meget sentralt område av byen, mellom Sjøkanten Senter og Kaarbøverkstedet. Mesteparten av arealet eies av kommunen, men disponeres av Harstad Skipsindustri.

Selskapet har fått utarbeidet et omfattende forslag til en ny reguleringsplan for et areal på 49 mål. Fra å være definert som et industriområde, skal arealet heretter omtales som et næringsområde.

Forslaget er allerede vedtatt i planutvalget og blir ventelig vedtatt i kommunestyret 30. april.

Vekst og utvikling

Nå skal Statoil-sjefer og hundrevis av kontormedarbeidere ”overta” etter de tidligere skipsbyggerne.

Dette betyr imidlertid ikke slutten på en mer enn hundre år gammel æra. Byens framvekst hang nøye sammen med verftsindustrien. Slik blir det også i overskuelig framtid, dersom Ola Karlsen og resten av ledelsen i Harstad Skipsindustri når sine mål.

For å sikre fortsatt vekst og utvikling, brukes det 120 millioner kroner på å gjøre dokken både bredere og dypere. Dermed kan man på en enda bedre måte enn før betjene fiskeflåten, hurtigruteskip og marinefartøy.

I tillegg satses det på å klargjøre denne delen av havneområdet for mottak av oljerigger og supplybåter. Der verftsarbeiderne i tidligere tider var bortimot eneherskende, skal det altså nå bygges opp et bredt sammensatt maritimt fagmiljø.

Styrker sentrum

Det var i oktober 2012 at de storstilte planene til Harstad Skipsindustri ble lagt fram for kommunen. Forslaget til ny reguleringsplan lå ute til offentlig ettersyn fra 11. november til 20. desember i fjor.

Det forelå ingen innsigelser fra overordnede sektormyndigheter. Et par innkomne merknader, blant annet fra kommunens drifts- og utbyggingstjeneste, ble innarbeidet i et justert forslag.

- I kommuneplanen er det et overordnet mål å styrke byens sentrum. Forslaget fra Harstad Skipsindustri er i tråd med denne målsettinga. Ei etablering av en betydelig kontorvirksomhet vil bidra til økt aktivitet i sentrum, sto det i saksframlegget fra rådmann Hugo Thode Hansen og enhetsleder Jan-Inge Lakså.

Etter rådmannens mening er det også en fordel at det meste av infrastrukturen (vei, vann, avløp og strøm) allerede er på plass. Og at behovet for parkeringsplasser i hovedsak dekkes gjennom et nytt parkeringshus. Når Veipakke Harstad er ferdig, vil forholdene ligge godt til rette for at mange kan ta buss eller sykle til jobb i ”Harstads nye bydel”.